Verbonden door het Taizégebed

22 juni 2008

Het maandelijkse gebed met liederen van Taizé in Breda stond op zondag 15 juni in het teken van het veertigjarige jubileum van de Raad van Kerken. Niet alleen de landelijke Raad van Kerken bestaat dit jaar veertig jaar, maar ook de Raad van Kerken van Utrecht. De Raad van Kerken vierde dat op 21 juni in aanwezigheid ook van enkele broeders van Taizé en vertegenwoordigers van Nederlandse kerken.

Ter voorbereiding op de jubileumviering werden door het hele land gebeden in de stijl van Taizé gehouden. De Taizévieringen vonden elke week op een andere plek plaats.

In de mooie kapel van de minderbroeders kapucijnen in de Bredase Schorsmolenstraat hielden de liederen zondagavond 15 juni maar niet op. Nog een half uur na afloop van het gewone gebed werd er gezongen. Vanuit heel het bisdom waren jongeren bij elkaar gekomen.

Gebed
Deze keer was ook de icoon van de vriendschap aanwezig, die de Nederlandse jongeren twee jaar geleden kregen van Broeder Alois, de prior van Taizé. Het verbond de aanwezige jongeren met heel veel andere gebedsinitiatieven in het land.
Op zaterdag 21 juni mondde de gebedsinitiatieven uit in een Taizégebed in de Janskerk te Utrecht, waar de broeders van Taizé aanwezig waren en onder meer de bisschoppen Van Luijn en De Jong. De grote kaars die ontstoken werd tijdens het bekende Taizélied Jezus, U bent het licht in ons leven werd ook in Utrecht ontstoken met alle andere kaarsen uit het hele land.

Europese ontmoeting
De grote Europese ontmoeting, die jaarlijks wordt georganiseerd, vindt dit eind dit jaar plaats in Brussel. Vanuit Nederland en zeker ook vanuit Breda zullen groepen jongeren naar de Europese Ontmoeting gaan. Tienduizenden jongeren komen voor ontmoeting, gebed en overdenking bij elkaar. Nooit eerder werd deze vijfdaagse bijeenkomst zo dichtbij gehouden.
Meer informatie over de Europese Ontmoeting: www.taizeinnederland.nl.

Taizé in Breda
Het maandelijkse gebed met liederen van Taizé wordt georganiseerd door jongeren en heeft een vaste plek in het programma van het Jongerenplatform van het bisdom Breda. De jongeren die het gebed dragen hebben hun inspiratie en bezieling veelal in Taizé zelf opgedaan. In het maandelijkse gebed en gezamenlijk eten in het klooster van de Kapucijnen aan de Nijverheidssingel in Breda proberen zij die bezieling steeds opnieuw vorm te geven.
Website: www.taizeinbreda.nl.