Vastenestafette trekt door het bisdom

3 maart 2010

Vanaf woensdag 17 februari 2010 reist de vastenestafette door het bisdom. Bijna dagelijks neemt een parochie of klooster het digitale stokje over. Op de weblog is dagelijks een verslag.

Intussen zijn ook de gasten uit Malawi aangekomen. Zij verblijven tot en met zondag in ons bisdom om vervolgens naar het bisdom Roermond te reizen. Zij zijn inspirerende persoonlijkheden. Lia Rijbroek, pastoraal werkster in de Mariaparochie te Etten-Leur zei over Annie Ngwira. "Zij straalde kracht uit. Als haar een vraag gesteld werd, ging ze rechtop staan en antwoordde in haar eigen taal. Ze liet zich door niemand en niets afleiden.”

In parochies leidt de vastenestafette tot een onvermoede creativiteit. Er zijn vastenmaaltijden, er wordt meditatief geschilderd en gewandeld en viert intensiever dan anders de eucharistie. Zo komen de drie aspecten van de Veertigdagentijd (Vasten, gebed en dienst aan de naaste) in de verschillende geloofsgemeenschappen aan de orde.

Voor de voortgang van de estafette, lees dagelijks het weblog met iedere dag een verslag of, als er geen activiteit is, een bezinnende tekst uit de traditie van de Kerk.