Theater in de Kerk over koning David

19 februari 2008

Het jongerenplatform van het bisdom Breda organiseert op zaterdag 19 april ‘Theater in de Kerk’. Jongeren uit het hele bisdom worden uitgedaagd om met elkaar in één dag een complete theatervoorstelling te maken. Het jaarlijkse evenement vindt dit jaar plaats in de Sint Antoniuskerk te Oosterhout.

Klein tegen groot
De voorstelling is dit jaar gebaseerd op het Koninklijke verhaal van David: een gewone jongen die uiteindelijk koning wordt. Hij neemt de plaats in van koning Saul, maar niet voordat hij in een spannende ontmoeting de ‘reus’ Goliath heeft verslagen. In de voorstelling zal de moeizame relatie tussen Saul en David centraal staan. Het belooft een indringende voorstelling te worden waarin jongeren zich echt ‘theatraal’ kunnen uitleven.

Alles zelf doen
Vanaf 10:00 uur werken ze in kleine werkwinkels onder leiding van professionals de voorstelling in elkaar. Er is een bouwploeg, een schminkgroep, jongeren maken zelf de kostuums. Ze verzorgen techniek en livemuziek. De jongeren dansen en acteren natuurlijk zelf. ’s Avonds om 19:00 uur is de grote uitvoering, waarbij publiek van harte welkom is. De toegang is gratis.

Grote verhalen uit de bijbel
Marc Bollerman, jongerenwerker van het bisdom: “Theater in de Kerk laat jongeren op een speelse en indringende manier kennismaken met één van de grote verhalen uit de bijbel. Het spel ‘grift’ het verhaal als het ware in hun geheugen. Op die manier ervaren jongeren bijna fysiek hoe in onze traditie God met mensen werkt.”
“Voor veel jongeren is het een eerste kennismaking met dit soort verhalen. Het spelen van en bouwen aan een theatervoorstelling is een frisse manier om God ter sprake te brengen onder jongeren. En dat gaat het beste als je ze bij alle facetten van het spel betrekt.”
Van het maken van de flyers en posters, het verzinnen van betekenisvolle dans, tot en met verzorgen van de koffie en de thee, werken de jongeren mee. Marc Bollerman: “De professionals die helpen zijn vaak ook nog jong of werken vaak met jongeren. En dan is er natuurlijk nog een echte regisseuse die ons helpt om de boel tot één geheel te maken.”

Meedoen?
Jongeren tussen de 12 en 30 jaar kunnen meedoen en zich opgeven voor 1 april bij Marc Bollerman T 06 16068897 of E jongerenpastoraat@bisdombreda.nl.
De folder van Theater in de Kerk kunt u hier downloaden:
pagina 1
pagina 2