Start voorlopig getuigenverhoor

9 december 2010

Op dinsdag 7 december startte voor de rechtbank in Middelburg een voorlopig getuigenverhoor. Door middel van het horen van getuigen wil een slachtoffer van seksueel misbruik onder meer meer duidelijkheid krijgen over de vraag of het bisdom mogelijk als werkgever van de pater aansprakelijk kan worden gesteld, mede omdat het nalatig zou zijn geweest maatregelen te treffen om misbruik te voorkomen.

De verzoeker is slachtoffer geweest van seksueel misbruik door een pater salesiaan die bij vonnis van 26 oktober 1990 is veroordeeld voor misbruik van drie minderjarigen tussen 1987-1990 in Terneuzen.

Pater Jan N. was in de periode 1984 tot 1990 parttime (25%) pastoor van de Willibrordusparochie te Terneuzen. Bij de benoeming van pater Jan N. in 1984 als pastoor van de parochie was de bisdomleiding niet op de hoogte van eerdere berichten over seksueel misbruik door pater Jan N. Voordien en nadien was hij niet werkzaam in het bisdom van Breda.

Zie de eerdere berichtgeving op deze site:

Zie ook pagina 4-5 van de Bestuursbrochure 2010, klik hier