Start nieuwe ‘kadercursus catechese’

19 oktober 2010

Op donderdag 7 oktober startte in het dekenaat De Baronie de nieuwe kadercursus catechese. Negen enthousiaste vrijwilligers laten zich bijscholen om zo optimaal mogelijk catechese te kunnen geven in de parochies.

Martina Meul, bisschoppelijk gedelegeerde voor het onderwijs en catecheet voor het bisdom van Breda: “Alle deelnemers hebben al ervaring met catechese. Ook enkele godsdienstleerkrachten volgen de cursus. Zij hebben al heel wat leservaring, maar willen zich in hun vrije tijd graag inzetten om parochiecatechese te geven, en dat is toch iets anders dan godsdienstles geven.”

Vragen en ideeën
“Opvallend is dat alle deelnemers met dezelfde vragen zitten: Op welke manier krijgen we kinderen en jongeren enthousiast om catechese te volgen ter voorbereiding van de sacramenten?
Hoe krijgen we ouders gemotiveerd om zich zelf ook te vormen? Waardoor worden pubers geboeid? Hoe krijgen we ze naar onze bijeenkomsten?” aldus Martina Meul.

De kadercursus catechese biedt inhoudelijke vorming. Het onderlinge gesprek zorgt ervoor dat de deelnemers van elkaar goede ideeën opsteken die helpen bij de taak als catecheet.

Aanmelding
De cursus duurt tot februari 2011 en telt in totaal 12 bijeenkomsten. Geïnteresseerden die de start hebben gemist, maar alsnog willen meedoen, kunnen zich nog inschrijven voor 1 november via E bg.onderwijs@bisdombreda.nl. Na 1 november is het niet meer mogelijk aan te melden.

Kadercursussen
De kadercursus catechese is de derde kadercursus die in het bisdom is ontwikkeld. Vorig jaar, in 2009, startten in dekenaat De Baronie de kadercursus liturgie en de kadercursus kerkmuziek. Met de nieuwe kadercursus zijn zo de werkvelden ‘leren’ en ‘vieren’ voorzien. Een kadercursus ‘diaconie en sociale leer’ voor het derde werkveld ‘dienen’ is in voorbereiding en start in 2011.

De kadercursussen rouleren door de drie dekenaten, zodat kadercursussen dicht bij huis kunnen worden gevolgd. Belangstellenden die niet willen wachten tot een kadercursus het eigen dekenaat aandoet, kunnen deelnemen in een ander dekenaat.

De kadercursussen liturgie en kerkmuziek worden momenteel gegeven in dekenaat Het Markiezaat.