Samenwerking parochies: 33 rechtspersonen vervangen door 3

7 januari 2012

Met ingang van het nieuwe jaar, 1 januari 2012 om 00.00 uur, zijn door decreet van mgr. Van den Hende, Apostolisch administrator van Breda, de zes parochies in de regio Dongemond samengevoegd tot de St. Elisabethparochie te Raamsdonksveer. De dertien parochies van Oost Zeeuws Vlaanderen werden samengevoegd tot de ene parochie: H. Maria, Sterre der Zee, te Hulst.

De twaalf parochiële caritasinstelling in Oost Zeeuws Vlaanderen zijn samengebracht in één parochieel caritasbestuur. In beide genoemde regio’s zijn de Interparochiële Verenigingen opgeheven. Alles opgeteld: met ingang van 1 januari 2012 werden 33 rechtspersonen vervangen door 3 rechtspersonen.

Vicariaten: Gevolg van samenvoeging parochies
Met ingang van 1 januari 2012 wordt ook de aanzet gegeven tot de oprichting van twee vicariaten in het bisdom van Breda, het vicariaat Middelburg en het vicariaat Breda. Deze twee vicariaten komen in de plaats van de huidige drie dekenaten. De nieuwe indeling in twee vicariaten is een logisch gevolg van de samenvoeging van parochies. De lijnen worden immers korter en minder in aantal.
Voor meer informatie zie het eerdere bericht op deze site (d.d. 13 oktober 2011) ‘Herstructurering dekenaten: naar twee vicariaten’.

Recente samenvoegingen 2006-2012
Samenvoegingen van parochies sinds de start van het beleidstraject ‘In de duizend gezichten van Uw volk’ (2006):

• 1 jan 2012 Elisabethparochie te Raamsdonksveer (zes parochies)
  • 1 jan 2012 H. Maria, Sterre der Zee, te Hulst (dertien parochies)
  • 1 jan 2011 St Annaparochie (zeven parochies)
  • 1 jan 2010 H Catharinaparochie (negen parochies, zeven kerken)
  • 1 jan 2010 H. Mariaparochie Walcheren (twee parochies)
  • 1 juli 2008 St Christoffelparochie regio Halsteren (vier parochies)
  • 1 jan 2008 Lievevrouweparochie Bergen op Zoom (twee parochies)
  • 1 jan 2007 Nazarethparochie Breda (vijf parochies)