Samen op pad! Regionale dag ‘Samen geloven? Gewoon Doen!’

5 november 2007

Op zaterdag 3 november kwamen negentig mensen naar Etten-Leur voor de regionale dag ‘Samen op pad!’ Mensen, mensen mét en zonder verstandelijke beperking, uit West-Brabant en Zeeland, katholiek en protestant: iedereen kon meedoen en ‘samen Kerk’ zijn.

Na het welkom door Anja Verbraak, geestelijk verzorger bij Amarant, werd een nieuw lied ingestudeerd ‘Deze dag is heel bijzonder’. Daarna ging iedereen actief aan de slag in workshops over pastoraat, vieren en catechese. Bij pastoraat werd zo met een levensloopspel op een speelse manier gesproken over belangrijke dingen in het leven.

Daarna kon ieder een bezoek brengen aan de informatiemarkt waarin men kennis kon maken met ‘goede voorbeelden’ uit de praktijk. Zo was er de inhoud van een uitgebreide rouwkoffer te zien maar kreeg men ook een idee hoe men een levensboek zou kunnen maken. Voor iedereen lag er een gratis exemplaar van het blad Cupertino, kwartaalblad voor ethiek en levensbeschouwing in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Ook kon men, aan de hand van foto’s zien hoe een moeder van een zoon met autisme, samen met mensen uit de kennissen- en vriendenkring een netwerk voor haar zoon heeft opgebouwd. Er werd gewerkt aan schilderijen en wie wil kon een plekje zoeken in de Ark van Noach.

In een sfeervolle slotviering speelden de voorgangers – Anja Verbraak, Michiel de Zeeuw, dominee in Zierikzee, en Ad Rouwendal, pastoraal werker uit Etten-Leur – het verhaal van de Emmausgangers. Met eenvoudige woorden en aansprekende beelden werd iedereen in de kerk aangesproken en bij de viering betrokken. Met veel enthousiasme begeleidde de muziekband ‘de real blueband’ het koor van ‘De Leijakker’ uit Rijsbergen. Iedereen stemde met elkaar in toen het slotlied klonk: “Deze dag is heel bijzonder, tijd van leven als een wonder. Voel de adem in je longen. Heb je daar al van gezongen? Want dit wonder is gegeven, om met mensen mee te leven.”