Op weg terug

22 augustus 2011

Vermoeid maar voldaan heeft de groep van het bisdom Breda de terugreis aanvaard. Hun wacht een tocht van ongeveer 1700 kilometer voordat ze veilig en wel in Breda arriveren.

Het hoogtepunt vormde de avondwake met de paus en de viering van de eucharistie op zondagochtend. “Het was niet  eenvoudig alles te volgen. Het was mogelijk om via de radio de toespraken van de paus in het Engels te horen maar mijn telefoon viel uit,” vertelt Jude Mathuranayagan die samen met zijn zus Bilisha deelneemt aan de Bredase reis. Jude en Bilisha zijn afkomstig uit Sri Lanka en wonen in Eindhoven. Jude studeert daar technische bedrijfskunde. “Toen ik hoorde van de priester van mijn parochie hoorde over de Wereldjongendagen, ben ik via internet op zoek gegaan naar initiatieven,” zegt hij. “Zo kwam ik bij het bisdom Breda terecht.” Het is hem goed bevallen. “Breda had een leuke dynamische groep,” vindt hij. “ Je trekt twee weken met elkaar op en in die periode leer je elkaar goed kennen. Met verschillende mensen heb je diepgaande gesprekken,” merkt hij op.

Jude is onder de indruk van de eucharistieviering. “Het is groots. Je kunt de paus niet goed zien, tenzij je heel goede ogen of een sterke verrekijker hebt,” lacht hij. “Maar desondanks is het uniek zo’n viering mee te maken. Je hoort het geluid en voelt de aanwezigheid van de menigte.” Toch is de eucharistieviering voor hem niet het indrukwekkendste moment geweest. “Dat was de kruisweg op vrijdag. Via beelden uit Spaanse kerken werd het lijden van Jezus in beeld gebracht. Tijdens de kruisweg werd er gezongen. Om me heen zag ik dat mensen tranen in de ogen hadden. Hierdoor werd ik zelf ontroerd.”

Jude keert nu terug naar Eindhoven. Wat neemt hij mee? “Ik herneem mijn gewone leven van studie en werk,” zegt hij. “Binnen onze parochie zal ik mijn ervaringen met anderen delen. Zelf ben ik wel veranderd. Ik heb meer begrip gekregen voor geloofsuitingen die verschillen van de mijne. Ik kijk daar positiever tegenaan.”

Op 16 oktober 2011 komt de groep bij elkaar voor de reünie.