Nieuwe kapel in Sluis: “een plek voor gebed, rust en stilte”

27 juni 2024

In de Andreasparochie is op maandag 24 juni de Johannes de Doperkapel ingezegend en voor de eredienst in gebruik genomen. De Zeeuwse geloofsgemeenschap heeft daarmee in de voormalige Johannes de Doperkerk weer een plaats van geloof en gebed gekregen; een plek voor stilte en bezinning in de drukke winkelstraten van het toeristische stadje Sluis.

De inzegening vond plaats op het hoogfeest van de Geboorte van Johannes de Doper, de patroon van de voormalige kerk en de nieuwe devotiekapel. De nieuwe kapel is ingezegend door vicaris-generaal Norbert Schnell. Vanuit het pastoraal team waren ook pastoor Wiel Wiertz en teamleider Frans van Geyt aanwezig. “Aan het begin van de viering werden de muren van de kapel, de stenen die samen de gebedsruimte vormen en de 70 aanwezige parochianen, die de levende stenen die de gemeenschap vormen, rijkelijk gezegend met wijwater,” zo laat vice-voorzitter van het parochiebestuur Ronald van Quekelberge weten.

Van Quekelberge spreekt namens heel de parochie als hij zegt heel blij te zijn met de nieuwe kapel. “Als kerk willen we aanwezig zijn in de winkelstraten van Sluis,” vertelt hij. “Al meer dan honderd jaar trekt Sluis toeristen aan vanuit Noord-West-Europa. Er komen bussen vanuit Groot Brittannië, maar er komen ook toeristen uit Duitsland, België, Luxemburg en Frankrijk. Op de ‘Belgische dagen’, zoals ze dat in Sluis noemen (1 mei, 15 augustus, 1 november, 11 november) is het ontzettend druk op straat. Winkels en restaurants draaien dan topdagen.”

Ronald: “Daar middenin die commerciële drukte, hebben we nu ‘onder de toren’ een kapel, een plaats voor gebed, rust en stilte. Daar kunnen mensen een kaarsje opsteken bij Maria, een moment in stilte bidden of een moment verblijven bij Onze Lieve Heer. Het is dus een plaats waar we parochianen en toeristen de gelegenheid bieden om zich even helemaal af te sluiten van de drukke wereld en tot rust te komen bij Maria en Jezus. Een ‘open huis’ waar iedereen welkom is, zoals de missionaire parochie!”

In de voormalige Johannes de Doperkerk is in de afgelopen periode niet alleen een kapel gerealiseerd. Liefst 17 appartementen hebben in ‘Le Baptiste’, zoals het herbestemmingsproject heet, hun bestemming gevonden.

De keuze van het interieur van de kapel is afgestemd op de aanwezige ornamenten en versieringen. Banken, altaar, lezenaar en consoles voor het Mariabeeld en het tabernakel zijn gemaakt van overtollige banken uit de gesloten kerk van IJzendijke. “Een nieuwe en duurzame herbestemming,” aldus het parochiebestuur.

Foto’s: Ronald van Quekelberge