Logo en thema wjd Breda bekendgemaakt

29 maart 2010

Op Palmzondag 28 maart werden het thema en het logo voor de wereldjongerendagen 2011 van het bisdom van Breda bekendgemaakt. Dit gebeurde tijdens een inhoudelijk en afwisselend programma in Breda, waarmee de eerste stap werd gezet op weg naar de wereldjongerendagen (wjd) in 2011. Op 28 maart vond ook de eerste speciale jongerenviering plaats met bisschop Van den Hende op weg naar de wjd.

Voorbereidingen wereldjongerendagen
Nadat met een spel hun kennis van Spanje en de wereldjongerendagen was getest, liet Marc Bollerman de jongeren zien hoe in Madrid de voorbereidingen voor de wjd gestart zijn. Bollerman is medewerker voor het jongerenpastoraat van het SRKK.

Daarna vertelde Femke Timmermans, medewerkster van het bisdom van Breda voor het jongerenpastoraat, hoe de voorbereidingen in het bisdom van Breda plaatsvinden. Ze maakte ook het thema bekend van de reis vanuit Breda naar Madrid bekend en lichtte het logo toe dat is gemaakt.

Vriendschap met Christus
In de reis van jongeren uit het bisdom van Breda staat vriendschap met Christus centraal. Het is een vertaling van het thema van de wjd 2011: ‘Geworteld en opgebouwd in Jezus Christus, standvastig in het geloof’ (naar Kol. 2, 7).

Het logo dat voor het bisdom van Breda werd ontwikkeld voor de reis is uitgewerkt in de lijn van het internationale logo. Het Spaanse logo laat een M zien van Maria en Madrid en toont een kroon met een kruis erboven.

Het logo van het bisdom van Breda is ontworpen in de huisstijl van het bisdom, waarin de ruit deze keer is uitgewerkt als een stemvakje, omdat de jongeren ja mogen zeggen op de wjd en het thema van de wjd.

Bisschop Van den Hende besprak de brief van paus Benedictus XVI aan de jongeren voor Palmzondag en nodigde de jongeren uit om ermee aan de slag te gaan: “De brief heeft zeven paragrafen, je kunt elke dag in de Goede Week een passage lezen.” Zie ook het bericht op deze site: Wereldjongerendag Palmzondag: ‘Uitgenodigd om vrienden van de Heer te zijn’

Jongerenvieringen op weg naar de wereldjongerendagen
Daarna vond in de Begijnhofkapel de eerste jongerenviering met bisschop Van den Hende plaats, op weg naar de wjd. In 2010 zullen in totaal nog zeven jongerenvieringen plaatsvinden in parochies in het hele bisdom.

Voor de jongerenvieringen wordt samengewerkt met pastorale teams en jongeren uit onder meer: De Bevelanden, Terneuzen, Bergen op Zoom, Oudenbosch, Raamsdonksveer, Zevenbergen, Breda. In 2011 worden opnieuw vieringen gepland.

De data in 2010 voor de jongerenvieringen op weg naar de wjd zijn:

• 28 maart (Palmzondag): H. Catharina kerk (Begijnhofkapel) Breda
  • 25 april (Roepingenzondag): Michael kerk Breda
  • 30 mei
  • 4 juli
  • 12 september
  • 31 oktober
  • 28 november
  • 19 december (Advent)

De vieringen vinden telkens plaats in de middag (15.00 uur).

Het middagvullende programma werd afgesloten met een maaltijd in Spaanse stijl.