Kom naar de Maria Ommegang in Bergen op Zoom

28 juni 2024

Zondag 30 juni 2024 trekt voor de 80ste keer de Maria Ommegang door de straten van Bergen op Zoom. Met een kleurrijke stoet dankt de geloofsgemeenschap Maria dat de stad in de Tweede Wereldoorlog gespaard is gebleven van oorlogsgeweld. De Lievevrouweparochie nodigt alle deelnemers en toeschouwers uit om dit jaar te denken aan en te bidden voor vrede.

De Brabantse Wal herdenkt dit jaar de 80-jarige bevrijding. Tijdens de Tweede Wereldoorlog beloofde kapelaan Ooijens plechtig aan de Heilige Maagd Maria om samen met de Bergenaren een dankstoet op straat te brengen, als Bergen op Zoom gespaard zou blijven van oorlogsgeweld en bevrijd zou worden. Deze dankstoet werd bekend als de Maria Ommegang. “Meer dan ooit is de beloofde dankstoet actueel en nodigt de Maria Ommegang uit stil te staan bij onze vrijheid, met alle gebeurtenissen die zich wereldwijd afspelen,” benadrukt de parochie op haar website.

Vrede

“Paus Franciscus heeft zijn persoonlijke zegen gegeven over de jubileum Maria Ommegang als bidtocht voor de vrede,” vertelt vicaris Paul Verbeek. “Laat ons vanuit ons hart de boodschap uitdragen: Ja, ik wil vrede!”

In de Ommegang komen Bijbelse en culturele taferelen tot leven, met deelnemers in kleurrijke kostuums, fleurig versierde wagens, ondersteund door prachtige muziek en dans. Vertegenwoordigers en delegaties van diverse Mariasteden en speciale gasten lopen in de stoet mee. De Maria Ommegang vertrekt om 15.00 uur uit het Markiezenhof. Op de parochiewebsite en de website van Maria Ommegang, wordt het programma toegelicht en zijn aanwijzingen te lezen voor wie naar de Ommegang in Bergen op Zoom wil komen.

Ook late beslissers zijn welkom volgens de organisatie. Het weer lijkt gunstig voor een prachtige zondag. “Zoek een plekje langs de route van de Ommegang. De organisatie zet dit jaar stoelen in de Van Dedemstraat, om de stoet te kunnen bekijken. Deze stoelen zijn vrij beschikbaar; je hoeft ze niet van tevoren te reserveren.”

Foto: Dick Vermaas