Kerstpakkettenacties

23 december 2008

De nieuwsbrief diaconie en missie van de pastorale dienstverlening van het bisdom van Breda heeft in het decembernummer speciale aandacht voor kerstpakettenacties in parochies.

In december voeren veel parochies een speciale kerstactie. Marlies de Smet, secretaris van de regionale vereniging van caritasinstellingen in West-Zeeuws-Vlaanderen, bericht vanuit Zeeland: “De kerstpakkettenactie in West-Zeeuws-Vlaanderen is ontstaan in 1999. Wij hadden toen binnen onze regio een asielzoekerscentrum en zochten naar een manier om hier aandacht aan te geven. Het idee is toen binnen de Regionale Caritas ontstaan om voor de bewoners hier kerstpakketten te organiseren.”

“Het eerste jaar verliep het wat moeizaam: waar haal je zo snel 250 pakketten vandaan? Het jaar daarop hebben we het in het groot georganiseerd. We hebben alle kerken in onze gemeente aangeschreven en het idee voorgelegd. Hierop is door de meeste geloofsgemeenschappen positief gereageerd en bijna allemaal werkten ze mee en doen dat nog steeds tot op heden.”

Sinds een jaar of vier is er geen asielzoekerscentrum meer. Marlies de Smet: “Op dat moment vonden we het jammer de samenwerking te laten verlopen en hebben we gekeken voor wie we de actie dan konden houden. In overleg met de gemeente zijn we toen dozen gaan vullen voor de minima.”

“Op een of andere manier hebben we elk jaar voldoende gevulde dozen om aan de vraag te voldoen. Wat ik persoonlijk heel leuk vind is dat er steeds mee scholen enthousiast mee doen.”

Lees verder en download hier de pdf van de nieuwsbrief diaconie en missie.

De nieuwsbrief diaconie en missie wordt gratis verstuurd per e-mail. Opgeven voor een abonnement kan via E nieuwsbriefdiaconie-missie@bisdombreda.nl.