Jongeren over het pausbezoek in België: “een onvergetelijke ervaring”

2 oktober 2024

Drie uur ‘s nachts. Dat was het tijdstip waarop sommige deelnemers moesten opstaan om zondagmorgen 29 september bij de heilige mis met paus Franciscus aanwezig te kunnen zijn. In alle vroegte vertrokken er vanuit het hele land bussen naar het Koning Boudewijnstadion te Brussel voor de slotviering van het pausbezoek aan België. Anderen waren al in Brussel voor het Hope Happening festival.

Vanuit het bisdom Breda reisden jongeren en tieners onder meer vanuit de Catharinaparochie, de Pater Damiaanparochie, de Nobertusparochie, de Christoffelparochie en de Lievevrouweparochie naar Brussel.

“De sfeer straalde verbinding, inspiratie en hoop uit”

Zo nam een groep van 12 tieners vanuit de Lievevrouweparochie in Bergen op Zoom deel aan het Hope Happening festival. “De sfeer is hoopvol, de muziek vol geloof en de jongeren enthousiast,” schrijven zij op de Facebookpagina van de Lievevrouweparochie. Ook paus Franciscus bracht onverwachts nog een bezoek aan dit festival. “Geweldig en ontroerend!”

“Mijn bezoek aan de Hope Happening was een onvergetelijke ervaring” vertelt Dennis (20) uit Bergen op Zoom. “De sfeer straalde verbinding, inspiratie en hoop uit. Dankzij de workshops, pelgrimstochten, gebedsmomenten, eetkraampjes en optredens was er geen moment van verveling. Het absolute hoogtepunt was de eucharistieviering met de paus, waarin pastoor Verbeek mocht concelebreren. Het enthousiasme tijdens de mis gaf me een ontzettend warm en hoopvol gevoel, net als het onverwachts bezoek van de paus aan de concertzaal, waar hij als popster werd verwelkomd met zang en oorverdovend applaus. Het lied “Comment ne pas te louer, Seigneur Jésus” (Hoe kunnen we U niet loven, Heer Jezus) is me het meest bijgebleven, omdat het door het publiek met zoveel overtuiging werd gezongen.”

“Het weekend met de paus was werkelijk onvergetelijk”

Milou (30) van de jongerengroep uit Roosendaal vult hem aan. “Het weekend met de paus was werkelijk onvergetelijk,” vertelt zij enthousiast. “Persoonlijk heb ik genoten van de aanbidding van de heilige Eucharistie, waarbij de aanwezigheid van onze lieve Heer voelbaar was. Dat raakte me diep.” Alles was goed geregeld, aldus Milou. “Wat het nog specialer maakte, was dat we niet één, maar twee zegeningen van paus Franciscus ontvingen. De eerste zegen kwam totaal onverwacht, toen de paus ons plotseling verraste tijdens Hope Happening zelf. Een uniek moment!”

Ook via het reisinitiatief van de Tilburgse studentenparochie sloten belangstellenden zich aan. Een groep van 88 jonge deelnemers vertrok midden in de nacht vanuit Tilburg naar Brussel. Een van hen is Julian (14) uit Rijen. Samen met een aantal andere tieners wilde hij de paus wel eens van dichtbij zien. En dat gebeurde. Veel woorden heeft hij niet nodig om zijn ervaring te omschrijven. “Het was erg mooi, heel indrukwekkend. Ik had het niet willen missen!” Het internationale karakter met verschillende talen sprak hem in het bijzonder aan.

Foto’s: Fredi Timmermans, Paul Verbeek, Marjolijne du Maine, Julian de Koning en Ramon Mangold