Jongeren op weg met ‘vrienden van de Heer’ (wjd)

16 april 2010

In 2010 vinden zeven jongerenvieringen plaats in het bisdom van Breda ter voorbereiding op de wereldjongerendagen (wjd) in Madrid volgend jaar. Tijdens elk van de jongerenvieringen zal een heilige centraal staan. De heiligen zijn ‘vrienden van de Heer’.

Christus zegt in het evangelie: “Dit is mijn gebod, dat gij elkaar liefhebt, zoals Ik u heb liefgehad. Geen groter liefde kan iemand hebben dan deze, dat hij zijn leven geeft voor zijn vrienden. Gij zijt mijn vrienden, als gij doet wat Ik u gebied” (Joh. 15, 12-14).

Een heilige is iemand die zich in zijn of haar leven volledig op God heeft gericht. Door hun getuigenis zijn de heiligen een voorbeeld voor mensen nu. De heiligen zijn met ons verbonden door hun gebed dicht bij God.

De jongerenvieringen vinden plaats in het hele bisdom, telkens om 15.00 uur:

• 25 april: eerste wjd-jongerenviering parochie
    heilige: de heilige pastoor van Ars (roepingenzondag, jaar van de priesters)
    Breda, Michaelkerk, Hooghout 67
  • 30 mei: tweede wjd-jongerenviering parochie
    heilige: de heilige Maria, moeder van de Heer (patroon van het bisdom van Breda)
    Heinkenszand
  • 4 juli: derde wjd-jongerenviering parochie
    heilige: de heilige Marie-Adolphine (heilige uit Ossendrecht, bisdom van Breda)
  • 12 september: vierde wjd-jongerenviering parochie
    heilige: de heilige Benedictus en Scholastica (Benedictijnse traditie, broer en zus)
    Terneuzen
  • 31 oktober: vijfde wjd-jongerenviering parochie
    heilige: de heilige Franciscus en Clara (Franciscaanse traditie, bisdombedevaart naar Padua en Assisi)
  • 28 november: zesde wjd-jongerenviering parochie
    heilige: de heilige Theresia en Johannes van het Kruis (Spaanse heiligen)
    Oudenbosch
  • 19 december: zevende wjd-jongerenviering parochie
    heilige: de heilige Peerke Donders (Brabantse heilige in Suriname)

‘Vriendschap’
Het internationale thema van de wjd (16-21 augustus 2011) is ontleend aan Kol. 2, 7 en luidt: ‘Geworteld en opgebouwd in Jezus Christus, standvastig in het geloof.’ In het bisdom van Breda wordt dit thema vertaald naar vriendschap met Christus.