Jongeren naar de Wereldjongerendagen

4 augustus 2011

Vanuit het bisdom van Breda vertrekt op zondagochtend 7 augustus om 7.00 uur een groep van 24 jongeren en begeleiders naar de Wereldjongerendagen. Tijdens de Wereldjongerendagen zullen in de week van 15 tot 21 augustus naar verwachting 1,5 à 2 miljoen katholieke jongeren in Madrid bij elkaar komen en paus Benedictus XVI ontmoeten. Bisschop Van den Hende reist met de jongeren mee en zal ook de jongeren uit het bisdom Rotterdam en het bisdom Paramaribo ontmoeten. In totaal reizen 1100 à 1200 Nederlandse jongeren naar de wjd.

Op weg naar de wjd (voorprogramma Spaans gastbisdom)
De jongeren vanuit Breda reizen via Taizé en Lourdes naar het Spaanse bisdom Calahorra (noordoost Spanje). Daar komen ze op donderdag 11 augustus aan voor enkele dagen in Spaanse gastgezinnen en een programma dat wordt aangeboden door lokale parochies. Daarna gaat op maandag 15 augustus de reis verder naar Madrid.

Programma in Madrid
In Madrid volgen de deelnemers het internationale wjd-programma. Onderdeel daarvan is een grote openingsviering op dinsdag 16 augustus en daarna vanaf woensdag drie dagen met een jongerenfestival en catechese door Nederlandse bisschoppen.

Bisschop Van den Hende verzorgt de Nederlandse catechese op donderdag 18 augustus. Op die dag komt ook paus Benedictus aan in Madrid en de jongeren zullen hem massaal welkom heten.

Van zaterdag op zondag overnachten alle 1,5 à 2 miljoen jongeren in de open lucht op een groot vliegveld bij Madrid. Op zaterdagavond bidden ze vanaf 20.30 uur het avondgebed met de paus. Op zondagochtend vindt om 9.30 uur de slotviering plaats. Deze viering wordt live uitgezonden door de Omroep RKK.

Videoblog bisschop Van den Hende
Bisschop Van den Hende zal een videoblog bijhouden van de reis via YouTube. Zie hiervoor het YouTube-kanaal www.youtube.com/user/wjd2011. Via deze link kunt u zich abonneren op het kanaal en krijgt u een melding wanneer een nieuwe video is geplaatst.
De jongeren houden een weblog bij: http://wydfriends.web-log.nl/. Ook heeft de groep een twitter: http://twitter.com/#!/WJDBreda. De website van het bisdom wordt bijgewerkt met interviews met jongeren op 16, 18 en 20 augustus: www.bisdombreda.nl. Ook wordt op deze website tweemaal een interview met bisschop Van den Hende gepubliceerd.

Programma van dag tot dag
7 augustus 7.00 uur Vertrek per bus vanuit Breda (Michaelkerk, Hooghout 67, Breda)
8-9 augustus Programma in Taizé
10 augustus Deelname lichtjesprocessie Lourdes (via: Rocamadour)
11-14 augustus Programma in Spaanse parochie (gastbisdom: Calahorra)
15 augustus Naar Madrid (via: klooster Santa Domingos de Silos)
* met Rotterdamse en Surinaamse jongeren
16 augustus Openingsviering
17 augustus Catechese aartsbisschop mgr. Eijk, jongerenfestival
18 augustus Catechese mgr. Van den Hende, jongerenfestival
Aankomst van paus Benedictus XVI in Madrid
19 augustus Catechese mgr. De Jong (hulbisschop van Roermond), jongerenfestival
20 augustus Avondgebed met paus Benedictus XVI
21 augustus Slotviering met paus Benedictus XVI
22 augustus Terug in Breda in de loop van de ochtend/rond de middag

Op zaterdag 20 augustus is er in Bergen op Zoom van 17.00-20.30 uur een ontmoeting voor thuisblijvers: jongeren die niet mee konden en ouders en broers en zussen van jongeren die mee zijn. De bijeenkomst vindt plaats in de pastorie aan de Burgemeester Stulemeijerlaan 8 te Bergen op Zoom.