Jonge parochiepriester uit Malawi te gast

6 mei 2010

Op dinsdag 4 mei ontving bisschop Van den Hende father Steven Bulambo. De priester uit Malawi brengt deze dagen een bezoek aan Nederland in het verlengde van de kennismaking rond de Vastenaktie. De Vastenaktie stelde dit jaar in de Veertigdagentijd Malawi centraal.

Father Steven Bulambo heette eind 2009 de gasten welkom die toen met Vastenaktie op werkbezoek waren in Malawi. Uit het bisdom van Breda namen Betsy Thijssen uit Prinsenbeek (ook aanwezig bij het gesprek op 4 mei) en Conny van Uden uit Bavel deel aan deze reis. Zij bezochten er in het bisdom Mzuzu projecten van Cadecom. Cadecom is een ontwikkelingsorganisatie van de bisschoppen in Malawi.

Father Bulambo, die op lokaal niveau als jonge parochiepriester betrokken is bij de projecten van Cadecom, sprak met hen over de gevolgen van klimaatverandering voor de lokale bevolking. Tijdens de ontmoeting met bisschop Van den Hende kwam de klimaatverandering opnieuw ter sprake. Father Steven Bulambo: “Enerzijds gaat het om klimaatverandering waar we niets of weinig aan kunnen doen, zoals de aardbeving die Malawi onlangs teisterde. Anderzijds gaat het om klimatologische veranderingen waar we wél wat aan kunnen doen, zoals de houtkap door mensen, waardoor ontbossing ontstaat met alle gevolgen van dien.”

Father Steven Bulambo is in Nederland op uitnodiging van pater Nuyens m.afr., die veertig jaar geleden gedurende 17 jaar in Malawi werkzaam was als missionaris, en medebroeder is van de nog steeds in Malawi werkzame pater Piet van Hulten m.afr. Het werk van de missionarissen wordt in toenemende mate voortgezet door lokale priesters.