Jack Biskop: ‘Met ons allen moeten we de wereld beter maken’

6 september 2011

Op zondag 11 september om 10.10 uur zendt de Omroep RKK een geloofsgesprek uit met Jack Biskop, Tweede kamerlid voor het CDA. Biskop woont in Roosendaal. De uitzending is opgenomen in de kapel van Centrum Bovendonk.

Jack Biskop maakt sinds 2006 lid van de Tweede Kamer. Daarvoor was hij onder andere namens het CDA lid van de gemeeenteraad van de gemeente Roosendaal en Nispen en statenlid van de provincie Noord-Brabant. Naast zijn kamerlidmaatschap is Biskop voorzitter van het Benelux-parlement.

In het geloofsgesprek gaat hij in op zijn wortels en zijn drijfveren. Het Compendium van de Sociale Leer staat in zijn Haagse werkkamer niet alleen op de boekenplank. “Het boek is verrassend actueel,” zegt hij. “De waardigheid van de mens is een centraal begrip. Met ons allen moeten we de wereld beter maken, ieder met zijn of haar talenten.” Deze maatschappijopvatting wortelt in zijn katholieke achtergrond, in zijn jeugd in de Roosendaalse Sint Josephparochie.

Het geloofsgesprek begint om 10.10 uur op Nederland 2. Om 10.30 uur zendt de RKK de eucharistieviering uit vanuit de H. Quirinuskerk te Halsteren. Pastoor H. Akkermans is de celebrant. Het parochieel gemengd koor van de H. Laurentiuskerk te Dongen onder leiding van Frans Bullens verzorgt de liederen. Een blazersensemble tekent voor de muziek.

De geloofsgesprekken van het bisdom van Breda staan in 2011 in het teken van de sociale leer. Recent verscheen een bisdommagazine over de sociale leer van de Kerk evenals geloofsboekjes waarin centrale thema’s en kernbegrippen van de sociale leer van de Kerk belicht worden.