Groep uit Breda vertrekt

28 oktober 2011

Na de eucharistieviering in de H. Antoniusbasiliek vertrok een groep deelnemers uit de parochie Breda-Noord en de Bethlehemparochie naar huis. Jan Hopman, pastoraal werker in deze parochie,s was de begeleider van deze groep.

“Het was een fantastische reis voor onze mensen,” zegt hij. Dit wordt bevestigd door Comfort E. Oyanna-Ebitanmi en haar dochter, beiden met wortels in Nigeria. “We zijn dankbaar tegenover God dat we deze reis hebben mogen maken,” zeggen beiden in koor. “We hebben een geweldig goede chauffeur Peter. De kerken in Assisi waren prachtig.”

“We hebben deze reis gemaakt met bezoekers en vrijwilligers van onze inloophuizen Voor elkaar en Clement. Wekelijks kunnen mensen daar terecht met hun vragen. Ze ontmoeten elkaar en steunen elkaar.” Hopman is vooral getroffen door de onderlinge solidariteit. “We hebben drie rolstoelgebruikers. We hebben hen letterlijk op sleeptouw genomen. Ze zijn overal geweest.” Volgens Hopman is de impact van deze reis geweldig. “We zijn twee jaar geleden naar Lourdes geweest. De onderlinge band is door deze reis sterk gegroeid. Het opvallendst is de internationale samenstelling van de groep. Er zijn Polen, Nigerianen, Congolezen, Tanzanianen en zelfs een Turk. Ik denk dat Franciscus dit wenste. Hij verzamelde mensen om zich heen van allerlei slag. In die zin herken ik me wel in hem.”

“De bezoekers van inloophuizen zijn niet rijk,” vervolgt Hopman. “Deze reis was niet mogelijk geweest zonder subsidies van diverse fondsen als SKAN, Cordaid, en niet te vergeten de zusters franciscanessen van Mariadal te Roosendaal, echte schatten van zusters. Via deze fondsen hebben we 10.000 euro bij elkaar gebracht.”