Geloofsgesprek mgr. Van den Hende: 50 jaar Vaticanum II

6 januari 2012

Op zondag 8 januari is mgr. Van den Hende te gast bij Leo Fijen in het geloofsgesprek. De bisschop gaat in het gesprek in op de actuele betekenis van het Tweede Vaticaans Concilie (1962-1965). Dit jaar wordt herdacht dat het Concilie 50 jaar geleden startte.

50 jaar Vaticanum II
De paus roept daarom een Jaar van het Geloof uit. Het jaar wil een vernieuwde impuls geven aan de missie van de Kerk. Het Jaar van het Geloof begint op 11 oktober 2012, wanneer de Rooms-Katholieke Kerk herdenkt dat 50 jaar geleden het Tweede Vaticaans Concilie begon. Het eindigt op 24 november 2013, op het hoogfeest van Christus Koning. Op de eerste dag van het Jaar van het Geloof zal worden herdacht dat paus Johannes XXIII het Tweede Vaticaans Concilie opende.

Relevantie voor onze tijd
In het geloofsgesprek spreekt mgr. Van den Hende enthousiast over de relevantie van het Concilie voor onze tijd en voor onze Kerk. Leo Fijen in zijn weblog: “Deze grote gebeurtenis van geloof verdient deze actualisering. Omdat de twee redenen van paus Johannes XXIII om een Concilie bij elkaar te roepen, nog steeds gelden: voortdurende herbronning van het geloof en het verstaan van de tekenen van de tijd.”

Uitzending
De uitzending van het geloofsgesprek is op zondagochtend 8 januari om 10.10 uur op Nederland 2.
De uitzending van de eucharistie is afkomstig uit het Bisdom Rotterdam.

Voor de brief van paus Benedictus over het Jaar van het Geloof: ‘Porta Fidei’ (de deur van het geloof), klik hier.

Voor het weblog van Leo Fijen over het gesprek, klik hier.