‘Fietsend’ vuurtje

8 mei 2007

Op zaterdag 26 mei doen ongeveer vijftig katholieke en protestantse geloofsgemeenschappen mee aan de sponsorfietstocht Lopend Vuurtje. Dit is een oecumenisch initiatief van katholieke parochies en protestantse gemeentes in Westelijk Noord-Brabant én het Land van Heusden en Altena.

Het Lopend vuurtje is inmiddels aan zijn zesde editie toe. Traditiegetrouw vindt deze fietstocht plaats op de zaterdag voor Pinksteren. Het motto voor dit jaar luidt: ‘Al wie met ons mee wil gaan’. De route voert de deelnemers langs de verschillende deelnemende kerken in Brabant. De gebouwen zijn open. Afhankelijk van de afstand die de fietsers afleggen, worden meer of minder kerken aangedaan. De fietsers kiezen zelf waar ze beginnen en maken een keuze uit de afstanden 20, 35, 45, 60 of 120 km. Zij zoeken zelf sponsors bijeen. De geloofsgemeenschappen bepalen zelf waarvoor ze fietsen. Hieronder volgen enkele voorbeelden uit het bisdom Breda:

Fietsen voor Oeganda

De kerken in Oudenbosch fietsen voor kinderen en jongeren in Oeganda. Het Huys Link Community Initiative (kortweg Huyslinci) werkt in het gebied van de steden Entebbe en Kampala bij het Victoriameer. Het ontwikkelt programma’s om kinderen rond grote steden in Oeganda op te vangen. Het richt zich op:
– de bevordering van de mensenrechten en rechten voor het kind
– de bevordering van de gezondheidszorg voor kinderen en jongeren
– de verzorging van het basis- en vakonderwijs aan de jeugd
Corry van den Bosch uit Oudenbosch is als vrijwilliger betrokken bij deze organisatie en zo zijn de contacten ontstaan.

Voor elkaar
De parochie Breda-Noord voert op 26 mei actie voor de Inloopochtend ‘Voor Elkaar’ in Breda-Noord. ‘Voor Elkaar’ is een open inloop voor mensen die behoefte hebben aan een praatje of gewoon even ergens anders willen zijn. Mensen kunnen ook terecht met concrete vragen rond over maatschappelijke dienstverlening. Vrijwilligers staan klaar met een kopje koffie of thee en ontvangen de mensen.

Voor verdere informatie over ‘Lopend vuurtje’ kunt u terecht bij:
Bas Hollemans, tel. 076-5033412
René Linders, tel. 076-5014312