Eucharistievieringen op de zondag vanuit het land

27 oktober 2009

Vanaf 1 januari 2010 verzorgt de zendtijd van de Rooms-katholieke Kerk (RKK) iedere zondag op Nederland 2 een eucharistieviering uit het land. De eucharistievieringen worden met ingang van het nieuwe jaar verspreid vanuit de bisdommen verzorgd. In het bisdom van Breda worden de vieringen uitgezonden vanuit de H. Quirinuskerk van Halsteren.

Pastoor Han Akkermans van de parochie werkt al sinds begin 2007 mee aan uitzendingen van het landelijke mediapastoraat. Hij was enkele malen per jaar gastvoorganger in de vieringen, die werden uitgezonden vanuit IJsselstein. Bisschop Van den Hende heeft hem daarom gevraagd zijn medewerking te verlenen aan de nieuwe opzet van de vieringen uit het land.

‘Grootste parochie van Nederland’
Han Akkermans: “Het parochiebestuur van de Sint Christoffel Parochie reageerde positief toen de vraag kwam of de vieringen in de H. Quirinuskerk plaats konden vinden. Het beseft wel dat dit heel wat extra werk en inspanning met zich meebrengt voor alle betrokkenen. Het is een uitdaging en een opgave om eens in de zeven weken ‘de grootste parochie van Nederland’ te zijn.”

Het pastoraal team en het parochiebestuur van de Sint Christoffel parochie hopen dat naast de parochiekern Halsteren ook de andere parochiekernen in de parochie actief deel zullen nemen aan het project. In een bericht aan de parochianen schrijven ze: “Op die manier kunnen we ons beste beentje vóór zetten, een landelijke uitstraling hebben en een dienst verlenen aan veel mensen in het hele land.”

Geloofsgesprekken
De eucharistievieringen op tv worden uitgezonden van 10.00 tot 11.00 uur. Vanaf 9.35 uur kunnen kijkers inschakelen, want voorafgaand aan de eucharistieviering is er altijd een geloofsgesprek op locatie met inspirerende katholieken.