Diocesane fietstocht Jaar van het Religieus Erfgoed

16 september 2008

Ondanks het mindere weer deden verschillende mensen mee aan de diocesane fietstocht op zaterdag 13 september, Open monumentendag. Het bisdom had in het kader van het Jaar van het Religieus Erfgoed verschillende routes uitgezet.

Verhalen over parochies
Theo de Wit en zijn echtgenote reden de route rond Bergen op Zoom. Theo is penningmeester van het dekenaat Het Markiezaat. “We hadden gehoopt de tocht op één ochtend te rijden maar dat lukt ons net niet,” vertellen ze. “Het is een mooie fietstocht. We zijn begonnen in Bergen op Zoom bij de St. Gertrudiskerk en zijn vervolgens naar Halsteren gegaan. Daar hebben we een bezoek gebracht aan de Martinuskerk. Nu zijn we in Heerle. We vinden het ook fijn om met de vrijwilligers te spreken. Zo horen we ook wat over het leven in de parochies.”

Aandacht voor het geloof
In alle kerken waren vrijwilligers actief. In de Sint Lambertuskerk van Wouw leidden Coby van Steekelenburg, Marianne Slock en Jan Walraven de bezoekers rond. De Sint Lambertuskerk is voor hen niet enkel een stenen monument. “We willen in de lijn van de boodschap van het bisdombestuur uitdragen dat het niet alleen om kunstvoorwerpen en mooie gebouwen gaat maar dat deze willen uitdrukken dat de mens geroepen is tot communicatie met God,” legt Marianne uit. Zo komen interessante ontmoetingen tot stand. “Onlangs bezochten leerlingen van de brede school De Vlindertuin uit de Roosendaalse wijk Kalsdonk de kerk,” vertelt Walraven. “De meeste leerlingen zijn moslim. Het was voor deze kinderen uit een stadswijk boeiend een kerk in een dorp te zien. Via het gebouw leggen we ook contacten met de openbare basisschool De Baayaert hier in het dorp. Daar was een project over wonen.We vertelden de leerlingen van deze school dat ook God een huis in het dorp heeft, namelijk de kerk. We hebben voor kinderen een speurtocht in de kerk uitgezet. Voor de oudere groepen hebben we een lesbrief gemaakt waarin we uitleggen wat de diverse voorwerpen in de kerk betekenen. Zo brengen we kinderen in contact met het geloof.”

Oecumenische contacten
In de route rond Bergen op Zoom waren twee protestantse kerken opgenomen, de Ontmoetingskerk te Bergen op Zoom en de Martinuskerk te Halsteren. “We stellen het zeer op prijs dat we in een fietsroute van het bisdom vermeld zijn,” zegt J. van Staalduinen, kerkrentmeester van de Protestantse Gemeente van Halsteren, desgevraagd. “In ons dorp zijn de relaties met hen goed. We doen veel samen.” De protestantse gemeente heeft veel werk van het Jaar van het Religieus Erfgoed gemaakt. “Bij ons treden verschillende koren op. De Steenbergse kunstenares Wil van Merrënboer exposeert haar schilderijen. Zij beeldt de gevolgen van de opwarming van de aarde uit,” vertelt Van Staalduinen. “Door het Jaar van het Religieus Erfgoed is het wel drukker dan anders,” merkt hij op.