Diocesane fietsdag op Open Monumentendag

8 september 2008

Op zaterdag 13 september 2008 organiseert het bisdom Breda een diocesane fietsdag. Het bisdom sluit hierdoor aan bij initiatieven die genomen zijn in het kader van Open Monumentendag en het Jaar van het Religieus Erfgoed.

Onderling contact
Het bisdom Breda stimuleert door deze diocesane fietsdag dat parochies contact met elkaar zoeken en met elkaar overleggen om een fietsroute van 20 tot 30 kilometer langs kerken en kapellen binnen de regio uit te zetten. Het bisdom hoopt dat deze kerken gedurende de Open Monumentendag van 10.00 u. tot 16.00 u. opengesteld zijn. Het bisdom bevordert dat in de kerken gastheren en gastvrouwen zijn, die informatie geven van kunstzinnige en gelovige aard.

Vier fietsroutes
Een commissie heeft als pilot vier fietsroutes uitgezet, verdeeld over de drie dekenaten. De deelnemende parochies en parochiekernen hebben deze routes tesamen met een routekaart ontvangen. Deze zijn op Open Monumentendag in de kerken verkrijgbaar.

De volgende kerken zijn aan deze routes gelegen:
1) St. Willibrorduskerk te Teteringen, de St. Corneliuskerk te Den Hout, de St. Gummaruskerk te Wagenberg en de H. Antonius Abtkerk in Terheijden (dekenaat de Baronie)
2) St. Marcoenkerk te Dorst, de St. Annakerk en de St. Annakapel te Molenschot, de kerk van St. Petrus Banden te Gilze, de St. Gerardus Majellakerk te Hulten en de kerk van de H. Maria Magdalena te Rijen (dekenaat de Baronie)
3) St. Gertrudiskerk te Bergen op Zoom, de voormalige H. Maagdkerk te Bergen op Zoom, De Ontmoetingskerk (PKN) te Bergen op Zoom, de St. Quirinuskerk te Halsteren, de Martinuskerk te Halsteren (PKN), de St. Gertrudiskerk te Heerle en de St. Lambertuskerk te Wouw (Dekenaat het Markiezaat)
4) De St. Willibrordusbasiliek te Hulst, de St. Corneliuskerk te Lamswaarde, St. Martinuskerk te Kloosterzande, Hervormde kerk te Kloosterzande, de St. Catharinakerk te Hengstdijk, kerk van St. Petrus en Paulus te Vogelwaarde (Boschkapelle), de St. Gerulphuskerk te Terhole.

Ook immaterieel erfgoed
In het Jaar van het Religieus Erfgoed staat het religieuze erfgoed van kerken en religieuze gemeenschappen centraal. Het bisdom Breda ziet het religieuze erfgoed als materieel én immaterieel erfgoed.
Materieel erfgoed zijn de kerkelijke gebouwen en het interieur. Het immateriële erfgoed is het katholieke geloof. De waarde van het religieuze erfgoed bestaat uit de architectonische en kunstzinnige kwaliteit, die is verbonden met de bezieling van het geloof.

Niet alleen de kunstzinnige betekenis van het erfgoed mag overblijven. Want dan gaat verloren wat kerkelijke gebouwen en interieur willen communiceren: dat de mens geroepen is om zijn leven af te stemmen op God.