Diakenwijding en geloofsgesprek van jongeren

15 mei 2012

In aanloop naar de Wereldjongerendagen in Rio de Janiero (2013) komen maandelijks jongeren uit het bisdom van Breda bij elkaar voor de jongerenviering. In dit kader woonde een groep jongeren op zondag 13 mei de diakenwijding (http://www.bovendonk-opleidingen.nl/news.php?page=&id=164) van Koenraad Janssen bij op Bovendonk. Hierna volgde hun maandelijkse geloofsgesprek.

Stan van Ommen, priesterstudent van het bisdom van Breda, verzorgde een inleiding. Hij sprak met de jongeren over het kerkelijk ambt. “Je kunt niet over het kerkelijk ambt spreken zonder te spreken over het gemeenschappelijk priesterschap van alle gedoopten,” zegt Stan van Ommen.

“Ambtelijk en gemeenschappelijk priesterschap zijn op elkaar betrokken. Daarna ben ik ingegaan op de verschillende wijdingsgraden. Dit sloot aan bij de liturgische plechtigheid die we zojuist meegevierd hadden.”

Volgens Van Ommen vond de groep deze erg indrukwekkend. “Sommigen hadden wel eens een priesterwijding meegemaakt, maar niemand was bij een diakenwijding geweest. Ze vonden met name de vredeskus waardoor Koenraad Janssen opgenomen werd in de kring van diakens erg mooi.”

De volgende jongerenvieringen zijn op 10 juni en 8 juli. Voor meer informatie over de jongerenvieringen: Nancy van der Zande, T 076 5223444, E nvdzande@bisdombreda.nl.