Carel van Waes ontvangt hoge pauselijke onderscheiding

8 november 2022

Vanwege bijzondere verdiensten voor geloof en Kerk, is Carel van Waes uit Terneuzen op 6 november 2022 opgenomen in de Orde van Sint Silvester. Met deze hoge pauselijke onderscheiding mag zich ‘Ridder in de Orde van Sint Silvester’ noemen.

“Carel van Waes is als de Bijbelse rots waarop je bouwen kunt,” vertelt Leo Baeten, vice-voorzitter van het parochiebestuur. “Sinds zijn intrede in het parochiebestuur van de Elisabethparochie bracht hij rust en stabiliteit. Gestaag werkte hij met grote deskundigheid aan de verbetering van het financiële fundament van de parochie.”

De onderscheiding markeert het afscheid dat Van Waes al eerder in het jaar nam als bestuurder. Baeten: “Carel was geen bestuurder vanuit een ivoren toren. Hij verdiepte zijn inzicht in de RK Kerk van deze tijd door zondags deel te nemen aan de vieringen en door open te staan voor iedereen: pastores, kosters, bisdomstaf, teamassistenten, koorleden, de mensen van het begraafplaatsonderhoud, leden van de PKC’s, enzovoorts. Ook hield hij de belangen in het oog van de parochianen in de geloofsgemeenschappen buiten zijn woonplaats. Zijn inclusieve blik kwam onder meer tot uiting in verschillende beleidsplannen die onder zijn leiding tot stand kwamen. Zo behartigde hij heden en toekomst van geloof, parochie en Kerk.”

Van Waes reageerde vereerd, maar bleef bescheiden: “Wat heb ik nou eigenlijk gedaan, ik ben ook maar een radartje in het geheel. We moeten het met z’n allen doen uiteindelijk hé.”

Carel van Waes krijgt het ordekruis opgespeld door zijn vrouw. – Foto: Wilmar Wullems