Brief van de paus voor de Wereldjongerendagen

7 september 2010

In zijn brief voor de Wereldjongerendagen 2011 die recent verscheen, schrijft paus Benedictus XVI over het thema van de Wereldjongerendagen: ‘Geworteld en opgebouwd in Jezus Christus, standvastig in het geloof’. De brief gaat in op drie termen uit dit thema: het geworteld zijn, het fundament, de standvastigheid.

Geworteld, opgebouwd, stevig
“Het eerste beeld is dat van de boom die stevig geplant is dankzij zijn wortels,” schrijft de paus. Wortels zijn je ouders, je familie, de cultuur van je land, en, zoals de Bijbel aangeeft, God. De paus verwijst naar de profeet Jeremia: “Voor de profeet betekent wortel schieten je vertrouwen stellen in God.” Zoals de wortels van een boom deze stevig planten in de grond, zo geeft de fundering stevigheid aan een huis. “Door geloof, zijn we opgebouwd in Jezus Christus, zoals een huis is gebouwd op zijn fundamenten,” aldus de paus.

Vriendschap
Tijdens het Angelusgebed op 5 september gaf de paus aan hoe de woorden ‘in Jezus Christus’ en ‘in geloof’ het hart van zijn boodschap vormen.

“De volledige volwassenheid en innerlijke stabiliteit van de persoon,” zei hij, “hebben hun fundament in de relatie met God […] Een relatie van diep vertrouwen en authentieke vriendschap met Christus is in staat jonge mensen te geven wat ze nodig hebben om het leven goed tegemoet te treden: sereniteit en innerlijke verlichting, de houding van positief denken, een genereuze geest richting anderen, en een bereidheid om persoonlijk verantwoordelijk te zijn voor goedheid, rechtvaardigheid en vrede.”

De paus gaf aan dat jonge gelovige mensen worden gesteund door het geloof van de Kerk. “Als geen enkel mens een eiland is,” zei hij, “dan geldt dit in het bijzonder voor christenen die in de Kerk de schoonheid ontdekken van een geloof dat wordt gedeeld en waarvan wordt getuigd samen met anderen in broederschap en in de dienst aan de naaste.”