Boekentafels op de driedaagse over Franciscus

4 oktober 2010

Het bisdom van Breda verzorgde samen met de boekhandel van de basiliek in Oudenbosch (Stichting Promotie Basiliek) en de bibliotheek van de Priester- en Diakenopleiding Bovendonk een boekentafel tijdens de driedaagse over Franciscus en Clara. Via de boeken konden de deelnemers kennismaken met literatuur die helpt bij de voorbereiding van de diocesane bedevaart naar Assisi en Padua.

Op de driedaagse werden boeken gepresenteerd over de heiligen Franciscus van Assisi, Clara en Antonius. Daarnaast lagen er enkele reisgidsen over Umbrië. Ook was een deel van de tafels ingeruimd voor de volgelingen van Franciscus in het bisdom van Breda. Hier lagen recente congregatiegeschiedenissen van de zusters ‘Alles voor Allen’, de franciscanessen van de H. Elisabeth en de broeders van Huijbergen. Tevens was er aandacht voor de spiritualiteit van de franciscanessen van Dongen, Etten en Roosendaal.

Vooral de geschriften van Franciscus en de Fioretti (een bloemlezing van verhalen over Franciscus) trokken de aandacht.

Elly Hinten van de Stichting Promotie Basiliek in Oudenbosch wees de deelnemers ook op: Freeman, G.P., & Kerkhof, E.C. van (2007). Wijsheid van Franciscus. 365 teksten voor elke dag van het jaar. Tielt, 2007. “Dit boek bevat voor elke dag van het jaar een tekst van Franciscus. Aan de hand hiervan kun je met nog een jaar voor de boeg in zijn geest nu al op weg gaan naar Assisi.”

Via de Stichting Promotie Basiliek in Oudenbosch en bij de afdeling pr en informatie van het bisdom (Hans de Jong) kan informatie worden verkregen over de gepresenteerde literatuur. Er is namelijk veel materiaal beschikbaar. Boeken over Franciscus,Clara en Antonius zijn te koop bij: Boekhandel Basiliek Oudenbosch. De boekhandel is gelegen in een ruimte onder de kerk en dagelijks geopend van 13.00 u. tot 16.00 u.