Bisschop Van den Hende opent geloofsgesprekken over de sociale leer van de Kerk

26 januari 2011

Op zondag 30 januari 2011 opent bisschop Van den Hende een nieuwe serie geloofsgesprekken op tv. De geloofsgesprekken worden uitgezonden om 9.35 uur op Nederland 2, voorafgaand aan de uitzending van de eucharistieviering. Telkens als de viering vanuit de parochiekerk in Halsteren komt, staat het geloofsgesprek vanuit het bisdom in het teken van de sociale leer van de Kerk.

Thuiskerk, het blad van KRO/RKK, kondigt de uitzending als volgt aan:

"Dat U mag heersen in het hart van allen, staat er in fraaie Latijnse letters boven de ingang van Bovendonk, het centrum voor late roeping in Nederland. Mgr. Hans van den Hende, de bisschop van Breda, wijst naar deze letters en ziet daar een opdracht in voor katholieken van deze tijd. ‘Als Jezus leeft in ons hart, moeten we dat niet voor onszelf houden’, zo gaat hij verder. ‘We moeten het evangelie delen met anderen, Jezus is voor iedere mens gekomen.’ De bisschop van Breda geeft met deze woorden de aftrap voor een nieuwe reeks geloofsgesprekken vanuit zijn bisdom. Die gesprekken staan dit jaar in het teken van de sociale leer van de Kerk. ‘Vrede van binnen, het heil van Christus naar buiten uitdragen’, zo vat mgr. Van den Hende dat op een ander moment in het geloofsgesprek samen. Want geloven reikt verder dan het kerkgebouw en kan ook handen en voeten krijgen in het leven van alledag.

Een belangrijk voorbeeld voor de bisschop van Breda is zijn grootvader. Hij was actief in de vakbeweging en voor de KVP en kon dat doen omdat hij gevoed werd door zijn geloof en door de leer van de Kerk. De bisschop toont dan een historisch exemplaar van de encycliek over de sociale leer die richtinggevend was voor zijn opa, maar hij citeert ook Jakobus: ‘Als je geloof hebt, laat dan je daden zien’ (Jak. 2, 18). De basis is het geloof, maar de voortzetting daarvan in ons leven kan overal zijn. Dat wil de bisschop duidelijk maken. En hij verwijst naar Franciscus die de vraag stelde: ‘Heer, wat wilt U dat ik doe?’ Het is goed dat wij ons allemaal die vraag stellen, in het nieuwe jaar. Dat is de oproep van de bisschop van Breda in het geloofsgesprek."