Bisdom en Bovendonk op beurs Kerk en gemeente

22 maart 2009

Op vrijdag 20 en zaterdag 21 maart vond in de Jaarbeurs in Utrecht de beurs ‘Kerk en gemeente 2009’ plaats. Duizenden bezoekers bezochten de beurs, waar 170 standhouders present waren. Het bisdom van Breda en conferentiecentrum Bovendonk bemanden een ‘duostand’.

‘Bovendonk’
In de Bredase stand bleek bij bezoekers grote naamsbekendheid van Bovendonk, het voormalige seminarie van het bisdom van Breda. Nog steeds is er de Priester- en diakenopleiding gehuisvest.

Medewerkers van conferentiecentrum Bovendonk, als conferentiecentrum uit het katholieke zuiden enig in zijn soort op de beurs, gaven informatie over de faciliteiten die het conferentiecentrum biedt. Bisdommedewerkers gaven informatie over de roepingcampagne die het bisdom startte naar aanleiding van het 25-jarig bestaan van de Priester- en diakenopleiding Bovendonk.

‘Een jawoord dat bij je past’
Bij protestantse en katholieke bezoekers van de stand bleek veel waardering voor de vormgeving en de thematiek van de campagne ‘Ik antwoord op wat U in mijn hart hebt gelegd’.

Communicatieregisseur Daphne van Roosendaal: “Op gebedskaartjes die voorafgaand aan roepingenzondag naar parochies worden gestuurd, staat het als volgt: ‘Gods roepstem hoor je niet altijd gelijk als een donderslag bij heldere hemel. Die moet vaak rijpen in je leven. Geroepen worden door God vraagt van ieder een eigen antwoord. Een jawoord dat bij je past, en dat niet alleen iets voor jezelf betekent, maar ook voor de Kerk.’ Op deze beurs hebben we naar aanleiding van die thematiek veel gesprekken kunnen voeren en mensen uitgenodigd om eens te kijken op de website www.roeping.nu. Ik verwacht dat de bezoekersaantallen op de site naar aanleiding van deze beurs omhoog zullen gaan.”

Geloofsboekjes
De bisdomstand presenteerde daarnaast het display met geloofsboekjes. De displays werden in 2008 naar alle parochies in het bisdom van Breda verstuurd. Van Roosendaal: “Er was grote belangstelling voor de boekjes, zowel van katholieke zijde als van protestantse zijde, omdat ze thema’s op een eenvoudige manier met korte teksten uiteenzetten en aantrekkelijk zijn uitgegeven.” De geloofsboekjes zijn nog leverbaar. Voor de hele serie klik hier.

De organisatoren van de beurs Kerk en Gemeente 2009 toonden zich na afloop tevreden. Ze kondigden zaterdag bij het sluiten van de markt de data voor 2010 aan: 19 en 20 maart 2010.

Conferentiecentrum Bovendonk. Klik hier
Priester- en diakenopleiding Bovendonk. Klik hier
Roepingsite bisdom van Breda. Klik hier

De stand van het bisdom Breda en conferentiecentrum Bovendonk voor het openen van de markt op zaterdag 21 maart.