Bisdom Breda doet mee aan landelijke Open Kerkendag op 29 mei

13 maart 2023

Op Tweede Pinksterdag, maandag 29 mei 2023, wordt er een nieuwe editie gehouden van Open Kerkendag. In het hele land zullen kerkgebouwen open zijn voor bezichtiging en gebed. De rooms-katholieke bisdommen werken samen met de Protestantse kerk en met enkele provinciale erfgoedorganisaties. In het bisdom Breda zijn onder andere de H. Gummaruskerk te Steenbergen en de H. Lambertuskerk te Wouw geopend voor bezichtiging. De dag wordt georganiseerd door Stichting Open Kerkendag.

‘Deuren wijd open’
Na een lange periode van Coronamaatregelen en -beperkingen zijn ook de parochies in het bisdom Breda uitgenodigd om op Tweede Pinksterdag de deuren wijd open te zetten en belangstellenden extra gastvrij te ontvangen. Het is aan de parochies om deze dag verder vorm te geven. Al naar gelang de eigen mogelijkheden kan worden samengewerkt met lokale erfgoedorganisaties, kunstenaars, vrijwilligersorganisaties, heemkundekringen, musici, wereldwinkels en anderen.

Het Nederlandse landschap staat bekend om de torenspitsen en kerken, maar wat schuilt er nu precies achter de stenen muren? In veel kerken is zoveel kunst en erfgoed te zien, dat je zonder overdrijven van musea kunt spreken. Maar de gebouwen huisvesten vaak óók het kloppende hart van geloofsgemeenschappen. Dát mag gezien worden en dat is precies de boodschap van Open Kerkendag. Kom binnen en laat je inspireren door een bezielde omgeving waar soms al eeuwenlang gebeden is. In de H. Gummaruskerk worden er een rondleidingen gegeven en is er een expositie over de kerk te bezoeken. Ook in de H. Lambertuskerk zijn op deze dag gidsen die vertellen over de rijke geschiedenis van het kerkgebouw.

Kans voor (hernieuwde) kennismaking
Het doel van deelname aan Open Kerkendag is dat er op deze dag zoveel mogelijk kerkgebouwen — katholiek, protestants en herbestemd — open zijn voor publiek. Het is een kans voor (hernieuwde) kennismaking en wil mensen gevoelig maken voor de reden waarvoor het kerkgebouw ten diepste bedoeld is.

In de loop van het voorjaar komt er meer informatie-materiaal beschikbaar. Zo worden er in sommige regio’s fietsroutes gemaakt en zal er aan publiciteit worden gewerkt. Zie hiervoor de website openkerkendag.nl. Op deze website kunnen parochies zich aanmelden die mee willen doen.

Foto: H. Gummaruskerk te Steenbergen