Afsluiting Frenckenprogramma 2009

15 juni 2010

Op zaterdag 12 juni werd het Frenckenprogramma 2009 afgesloten. Het Frenckenprogramma is de toeleiding van drie jaar voor kandidaten die als pastorale beroepskracht willen gaan werken in het bisdom van Breda.

De deelnemers brachten in de ochtend een bezoek aan de Mariaparochie in Etten-Leur. Pastoraal werker Ad Rouwendal heette de groep welkom en gaf informatie over de parochie, de taken en het functioneren van het pastoraal team en het pastoraat in de parochie.

Na de lunch werd zorgcentrum De Riethorst Stromenland in Geertruidenberg bezocht, waar geestelijk verzorgster Riet de Koning sprak over de werkwijze en het beleid van de dienst geestelijke verzorging in het zorgcentrum en het verpleeghuis.

Aan het eind van de dag werd in een korte evaluatie teruggeblikt op het jaar. Drie jaar geleden werd het Frenckenprogramma van twee jaar uitgebreid naar drie jaar. De eerste persoon die het driejarige traject volgde, heeft dit nu afgerond.

In de driejarige cyclus van het Frenckenprogramma komen achtereenvolgens aan bod: 1) spiritualiteit, 2) praktisch-liturgische vorming, 3) beleid & organisatie. Deelnemers kunnen per jaar instappen en ronden het programma af als alle drie de jaren zijn gevolgd.

Het Frenckenprogramma 2009 stelde in tien bijeenkomsten de praktisch-liturgische vorming centraal. Het Frenckenprogramma 2010 zal gaan over beleid & organisatie.