Neem contact op

Goede begeleiding bij het herbestemmen van een kerkgebouw is essentieel om ervoor te zorgen dat het proces zorgvuldig, respectvol en effectief verloopt, met aandacht voor zowel de religieuze en historische waarde van het gebouw als de behoeften van de gemeenschap en de functionele eisen van de nieuwe bestemming.

Begeleiding van parochies

Met een verdere krimp van het kerkelijk leven, staan parochies in toenemende mate voor de uitdaging om keuzes te maken ten aanzien hun kerkgebouwen. Niet alle kerken kunnen open blijven. Om parochies in dit proces te begeleiden, is het Diocesane Commissie Kerkelijke Gebouwen (DCKG) beschikbaar. Samen met alle betrokken partijen wordt gezocht naar een toekomstbestendig gebouwenplan voor een periode van minstens tien jaar. Het bisdom Breda hecht eraan parochies te ondersteunen. Daarom is er per pastorale zone een zonemanager aangesteld. Hieronder stellen zij zich voor.

De rol van de zonemanager is drieledig:

1. ondersteuning van het proces naar herbestemming
  2. intermediair tussen parochie, gegadigden en het bisdom Breda
  3. toetsing en waarborgen diocesaan beleid bij herbestemming

De zonemanagers nemen contact op met de parochiebesturen voor een kennismakings- dan wel een voortgangsgesprek. Hierbij zal tevens de strategie rondom het gebouwenplan ter sprake komen.