4. Formuleer communicatiedoelen per doelgroep
Wat moet er worden bereikt qua communicatie? Denk aan gewenste veranderingen op het gebied van kennis, houding en gedrag. Bijvoorbeeld: “Binnen 1 maand alle parochiekernen op de hoogte van..”(kennis) of “2 jongeren betrekken die meedenken over jongerenpagina” (houding). Een hulpmiddel om communicatiedoelen te bepalen is de Trap van Quirke (afbeelding). In de regel geldt: hoe hoger de communicatieambitie (ofwel verandernoodzaak), hoe interactiever – en dat is meestal persoonlijker – de vorm van communicatie moet zijn om de gewenste verandering te bereiken.
Je kunt ook denken in termen van meebeslissen, meedenken, meeweten en meedoen. Per doelgroep en stakeholder kan dit anders zijn. Zorg dat je duidelijk bent in wat je van mensen vraagt en dat je consistent bent (vraag niet de ene keer veel tijd, terwijl je dezelfde groep de andere keer niet informeert). Realiseer je dat tijd die mensen investeren in verhouding moet staan tot de mate van invloed die je ze geeft.
Formuleer doelstellingen altijd ‘SMART’ (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden). Een laatste punt om rekening mee te houden is dat communicatie op en tussen verschillende niveau’s plaatsvindt.