Eerste landelijke Misdienaarsdag: “in alle opzichten een zonnige dag”

15 mei 2023

Zo’n 370 misdienaars, acolieten en hun begeleiders kwamen zaterdag 13 mei bij elkaar in bedevaartsoord Kevelaer op de eerste landelijke Misdienaarsdag. Op deze feestelijke, stralende dag vierden zij de mis met onder anderen mgr. Woorts, bisschop-referent voor de bedevaarten en hoofdcelebrant, mgr. Van den Hout, bisschop van Groningen-Leeuwarden en de vicarissen van verschillende andere bisdommen.

Volgens vicaris Paul Verbeek was het “in alle opzichten een zonnige dag”. Zeker zes parochies van het bisdom Breda waren vertegenwoordigd. Vicaris Verbeek: “De dag was eenvoudig van opzet, maar zat erg goed in elkaar. Er was een heel stemmige sfeer. Uit de reacties van de misdienaars merk ik ook dat het hen gesterkt heeft in hun geloof. Er was een enorme aandacht tijdens de viering. Je merkte bij hen een groot gevoel voor het heilige. Het heilige mag gewoon heilig zijn! Een heel intens moment vond ik ook de groet bij de Genadekapel waar we in processie naartoe liepen.”

Ook pastoor Jochem van Velthoven kwam met een groep misdienaars naar Kevelaer toe. “Het was geweldig om met ruim 40 misdienaars uit ons bisdom samen te komen. Wij zijn gekomen om te dienen.” Ook hij kijkt terug op een “stralende dag.” Pastoor Van Velthoven: “Het was een goede kennismaking met de vreugde en geloofservaring van de bedevaart.”

Na de lunch (met broodjes braadworst) in de tuin van het Priesterhaus was er een speurtocht door Kevelaer, om zo in kleinere groepjes het heiligdom en het centrum van Kevelaer beter te leren kennen. “Een speelse vorm van catechese,” volgens vicaris Verbeek. “Die tocht zat heel leuk in elkaar en iedereen deed goed mee. De jongeren werden enthousiast gemaakt om te pelgrimeren. Ik kreeg een aantal keer de vraag of de dag volgend jaar opnieuw gehouden werd. Het zou mooi zijn als dat lukt!” Na afloop van de speurtocht volgde de prijsuitreiking en nog een processie naar de Genadekapel om daar de bedevaartkaars aan Maria aan te bieden, gevolgd door gebed en zang.

De dag was bedoeld om de misdienaars en acolieten te bedanken en waardering te geven voor hun trouw en inzet voor de Kerk. Tegelijkertijd konden zij zien dat er in het hele land misdienaars zijn en dat ze samen een grote groep vormen en elkaar kunnen bemoedigen. De Misdienaarsdag was een initiatief van het Landelijk Platform Bedevaarten.

Foto’s: Ramon Mangold