‘Er zijn meer jongeren bij de Kerk betrokken dan ik dacht.’ Interview met Tessa Engelhard

18 januari 2011

De studie dreef haar naar West-Brabant. Tessa Engelhard (19 jaar) is geen Brabantse maar is getogen in het Delfland. Daar, in Pijnacker, groeide ze op en zette haar eerste schreden op weg naar het katholieke geloof. Nu woont ze, net als haar vriend, in Roosendaal.

Gedoopt
Tessa komt niet uit een katholiek milieu. “Ik ben gedoopt, toen ik zestien jaar oud was,” vertelt ze. “Vanaf mijn 12 jaar had ik belangstelling voor godsdienst. Ik ben op zoek gegaan en bezocht verschillende kerken. Op een gegeven moment ging ik ook de katholieke kerk in Pijnacker binnen” en deed stiekem helemaal mee met de liturgie. Dit riep zoveel bij mij op dat ik naar meer verlangde. Het heeft nog enige tijd geduurd voordat ik de stap naar mijn doopsel zette. Daar ging een jaar voorbereiding aan vooraf.”

“Ik vond het niet vreemd dat ik me als jongere liet voorbereiden,” zegt ze desgevraagd. “Ik miste iets maar ik wist niet wat en daarnaar ben ik op zoek gegaan. Mijn ouders zijn katholiek opgevoed, maar gaan niet meer naar de kerk. Mijn vader stelde kritische vragen bij mijn keuze. Hij gaf me anti-kerkelijke artikelen en ging daarover met mij in gesprek.” Engelhart noemt een voorbeeld. “Ik las eens een artikel dat in onze hersens een religieuze kwab zit. Deze schept onze godsdienstige behoefte. Hij stimuleerde me zo over het geloof na te denken. Als er zo’n kwab zou zijn, zie ik dit als een antenne waarlangs God contact met ons wil maken. We kunnen ons open stellen voor God.”

Opleiding
Haar keuze voor het geloof heeft voor Tessa zeker gevolgen. “Ik studeer momenteel op de Fontys-Hogeschool en volg daar de opleiding tot lerares levensbeschouwing. Ik hoop door te stromen naar een eerste-graadsopleiding.” Daarnaast doet ze volop mee aan bezinnende en religieuze activiteiten. “Toen ik katholiek werd, merkte ik dat er maar weinig jongeren in de kerk zaten. De pastoraal werkster, die mij begeleidde, nodigde mij uit om lid te worden van het jongerenkoor. Hoewel ik niet echt goed zing, heb ik dit toch gedaan. Ik ontdekte dat er toch meer jongeren bij de kerk betrokken waren dan ik dacht.”

Er zeker bij zijn in Madrid!
Tessa Engelhard wil meer te weten komen over haar geloof. “Daarom ga ik mee naar Madrid. Toen de Wereldjongerendagen in Sydney (2008) plaatsvonden, was ik nog maar enkele maanden gedoopt. Deze kwamen te vroeg. Toen ik hoorde dat de volgende in Madrid waren, wilde ik daar zeker bij zijn. Ik heb even geaarzeld met welk bisdom ik zou gaan, Rotterdam of Breda. Toen ik de jongerenviering in Breda bezocht, voelde dat meteen goed. Ik leerde daar leuke mensen kennen en vind het onwijs leuk om met hen naar Madrid te gaan.”

God ontmoeten
“Op de Wereldjongerendagen is het eenvoudiger God te ontmoeten dan in de kerk of bij je thuis,” vermoedt ze. Ze heeft dit mogen ervaren op eerdere reizen. “Ik ben twee keer in Taizé en een maal in Medjugorje geweest. In Medjugorje nam ik afgelopen jaar deel aan het Mladyfest. Er waren onwijs veel jongeren met hetzelfde doel. Het was een geweldige ervaring om zo dichter bij God te komen.”

In Taizé deed ze weer andere ervaringen op. “Taizé is een bijzondere plek, midden in de heuvels van Bourgondië. Daar heb ik een stilteretraite gedaan. Als vrouw verblijf je dan bij de zusters in Ameugny. Gedurende een week praat je niet. Daar leerde ik de waarde van de stilte kennen. Ook daar hoop ik tijdens de Wereldjongerendagen iets van te ervaren.

Maandelijkse wjd-vieringen op weg naar Madrid
Dit artikel verschijnt in het kader van de maandelijkse wjd-vieringen in parochies in het bisdom van Breda. Bisschop Van den Hende is celebrant in de vieringen en daarna gespreksgenoot van de jongeren tijdens een inhoudelijke ontmoeting.

Op zondag 23 januari vindt de eerstvolgende wjd-viering plaats in de St. Gertrudiskerk te Bergen op Zoom. De viering begint om 15.00 uur.