Twee pastorale zones op bedevaart naar Lourdes

27 september 2024

Twee pastorale zones van het bisdom Breda zijn sinds vrijdag 20 september op bedevaart naar Lourdes. Onder de bezielende leiding van de vicarissen Paul Verbeek en Wiel Wiertz maakten 150 pelgrims een busreis naar de Zuid-Franse bedevaartsplaats. Vandaag, op vrijdag 27 september, is hun terugkeer gepland.

De pelgrims bezochten onderweg verschillende plaatsen die van betekenis zijn voor de heilige Bernadette Soubirous. Zo brachten ze zij een bezoek aan Nevers, waar Bernadette na de verschijningen van Maria intrad in het klooster. Na haar dood werd zij vanwege het proces van haar heiligverklaring opgebaard. Bij haar lichaam brachten de pelgrims een bloemengroet.

Zondag 22 september vierden de pelgrims de heilige mis aan de Grot van Lourdes. De viering werd rechtstreeks uitgezonden op NPO 2 door KRO NCRV. Bisschop Hendriks van bisschop van Haarlem-Amsterdam was op dat moment ook in Lourdes met een groep pelgrims. ‘s Avonds namen zij deel aan de Lichtprocessie. Aan het einde van de dag volgde nog een ontmoeting en een vragenrondje met bisschop Hendriks. Hij sloot af met gebed en een zegen.

“Eerst je mantel delen en daarna verkondigen”

Vicaris Verbeek: “De sfeer is heel goed. De mensen doen heel veel indrukken op. Ik vind de liturgie vanuit het heiligdom heel sterk en missionair. Na de lichtprocessie krijgt iedereen zijn opdracht mee, ter overdenking”. De bedevaart bevatte volgens hem meer elementen van het missionair kerk-zijn. “We hadden de slotviering in Tours bij het graf van de heilige Martinus. Deze stond in het teken van onze zending. Missionair met Martinus als voorbeeld. Eerst je mantel delen en daarna verkondigen.”

Vanuit de bus op de terugreis, klinkt een dankbare vicaris Wiel Wiertz: “Wat ‘spreekt’ uit onze bedevaart is de groep die we gaandeweg geworden zijn. Sommigen gingen voor de eerste keer, anderen waren al vaker of vaak geweest en voor sommigen was dit het afscheid van Lourdes. Alle pelgrims keken naar elkaar om en voor iedereen werd mogelijk gemaakt wat men wilde beleven.”

Wiel: “We vierden als eigen groep de eucharistie, goede zang maakte het nog feestelijker. En samen met de groepen uit de parochie in Bergen op Zoom en zorginstelling Tante Louise gingen we naar de grote momenten van Lourdes met gelovigen vanuit heel de wereldkerk.” Vicaris Paul Verbeek vult hem aan: “Wim de veth uit Oudenbosch mocht saxofoon spelen tijdens de internationale mis. Dat was ontroerend mooi.”

“Dat is Lourdes”

Wiel Wiertz: “In ons hotel waren mét ons nog twee groepen vanuit bedevaartorganisatie Huis voor de Pelgrim gehuisvest. Met een groep aten we samen en ook daar groeide de verbondenheid. Dat is Lourdes. Op zovele plekken, op zovele momenten. Je laten raken door het wonder van Lourdes. Bernadette ‘moest het ons vertellen, ze had niet de opdracht het ons te doen geloven’, aldus haar woorden. In Nevers vierden we een prachtige eucharistie ter afsluiting. Zonder meer beleefden wij een prachtige bedevaart. We hebben veel gezien, veel gedaan, veel gedeeld. En niet onbelangrijk: het weer was schitterend, droog en zonnig. Het woord ‘Dank’ voert bij al onze pelgrims de boventoon.”

Foto’s onder andere door: vicaris Paul Verbeek, vicaris Wiel Wiertz, Elma Bastianen-Luijks en Astrid Halfhide