Najaarsbijeenkomst ‘Pelgrims van Hoop in de zorg’

18 oktober 2024

Het Netwerk Katholieke Zorgprofessionals Nederland (NKZN) houdt op zaterdag 9 november 2024 een najaarsbijeenkomst naar aanleiding van het thema van het jubeljaar 2025. De bijeenkomst ‘Pelgrims van Hoop, werkers in de gezondheidszorg’ vindt plaats in Hilversum en is gericht op mensen die werkzaam zijn in of met de gezondheidszorg.

‘Pelgrims van Hoop’

Het dagprogramma start met een eucharistieviering. Bisschop Liesen, bisschop van Breda is hoofdcelebrant bij deze viering en zal een lezing verzorgen over ‘Pelgrims van Hoop in de gezondheidszorg’. Pater Schreur, lid van de Orde der Camilianen geeft tevens een inleiding. Hij zal ingaan op de praktische spiritualiteit van Camillus de Lellis aan de zieken en hoe werkers in de gezondheidszorg ‘hoopverleners’ zijn.

‘Tekens van hoop in de gezondheidszorg’

In de middag zijn er korte getuigenissen van een gynaecoloog, een palliatief arts en een bestuurder van een katholiek verpleeghuis. Aansluitend gaan de deelnemers in kleine groepjes met elkaar in gesprek gaan over de vraag hoe zij zelf een teken van hoop kunnen en/of willen zijn in hun werk.

Belangstellenden kunnen zich inschrijven via de website van Netwerk Katholieke Zorgprofessionals Nederland. Hier is ook meer informatie over het programma te vinden. Deelname (inclusief lunch en pizza) bedraagt € 47,50. Studenten betalen op vertoon van hun studentenkaart € 30,00.

Over het Jubeljaar

Elke 25 jaar viert de rooms-katholieke kerk een jubeljaar en het eerstvolgende is in 2025. Een jubeljaar (ook wel ‘heilig jaar’ genoemd) legt de nadruk op de verzoening tussen God en de mensen en de mensen onderling. Gods barmhartigheid staat in dit jaar centraal. Iedereen is uitgenodigd om Gods barmhartigheid te ervaren en te delen met anderen.

Vanaf het begin van het christendom heeft de Kerk zich ingezet voor zieken. Vele nieuwe initiatieven kwamen voort uit het verlangen om Christus in de zieke te dienen. De Katholieke Kerk is de nu grootste NGO (niet-gouvernementele aanbieder) van gezondheidszorgdiensten ter wereld. Het heeft ongeveer 18.000 klinieken, 16.000 huizen voor ouderen en mensen met speciale behoeften, en 5.500 ziekenhuizen, waarvan 65 procent zich in ontwikkelingslanden bevindt. Ook nu is de uitnodiging om een teken van hoop te zijn in de 21e eeuw.

Praktisch

• Wanneer: zaterdag 9 november 2024. Vanaf 9:30 uur inloop. Afsluiting om 18:00 uur met pizza, borrel en ontmoeting.
  • Waar: Vituszaal (Annagebouw), St. Vitusparochie, Emmastraat 3, 1211 NE Hilversum.
  • Meer informatie en aanmelding: via de website NKZN.
  • Bezoek ook jubeljaar2025.nl