Missiereis naar Nakivale: een verslag van dag tot dag

2 september 2024

“Hier hebben we de missionaire kerk in praktijk gezien. De vreugde, het geloof, de vriendschap, de liefde, de ene familie in Christus nemen we allemaal mee naar huis.” Dat schrijven pastoor Jochem van Velthoven en emeritus pastoor Han Akkermans op het einde van hun 14-daagse missiereis naar Oeganda op hun weblog Polarsteps. “We hebben dit echt als broeders in het priesterschap mogen beleven.”

Project in Nakivale

“Hier wordt de kerk opgebouwd uit klei, door de levende stenen van de kerk. Mensen maken uit klei zelf stenen en bouwen hiermee de kerk op.”

Samen vertrokken zij op 19 augustus naar Kampala, de hoofdstad van Oeganda. Tegenover BN DeStem verklaarden de twee Oosterhoutse priesters dat er genoeg redenen zijn waarom zij juist niet naar Oeganda moesten gaan: “modderstromen, virussen en onveiligheid.” Toch moest de reis naar het vluchtelingenkamp er een keer van komen. Jaren geleden maakte Han Akkermans een eigen vastenactieproject van Nakivale, toen hij in contact kwam met een familie die in het kamp had gewoond. Elk jaar haalt de parochie geld op voor de opbouw van de gemeenschap in Oeganda.

Sindsdien onderhoudt de Catharinaparochie warme banden met Nakivale en prijkt de naam ‘Han Akkermans Center’ zelfs op hun school. Maar een bezoek aan het kamp had nog nooit plaatsgehad. Nu pastoor Akkermans met emeritaat is, ontstond die mogelijkheid, zo vertelt pastoor Jochem van Velthoven aan de krant.

Indrukwekkende ontmoetingen en plaatsen

Van dag tot dag was de rondreis in de afgelopen veertien dagen te volgen. Dagelijkse waren er bijzondere vieringen en ontmoetingen en daarvan plaatsten zij hun ervaringen, foto’s en filmpjes op Polarsteps, dat hun missiereis letterlijk in kaart bracht. In Kampala bezoeken de twee bijvoorbeeld een lokale markt. “Alle mensen zijn erg vriendelijk. ‘how are you’ is hier niet alleen beleefdheid, maar oprechte interesse in de ander. Mooie mensen, hartelijk en gastvrij.” De priesters maken ook een bedevaart naar de plaats waar de martelaren van Oeganda zijn vermoord – Namugongo. ‘Door het bloed van de martelaren is het geloof gezaaid’, weten zij.

Op het programma stond ook een ontmoeting met de aartsbisschop van Mbarara, mgr. Bainomugisha. Van Velthoven en Akkermans overhandigden hem een brief namens bisschop Liesen, waarin de vriendschap tussen de twee bisdommen wordt bekrachtigd.

We hebben dit echt als broeders in het priesterschap mogen beleven.

Het bezoek aan Oeganda stemde Van Velthoven en Akkermans tot grote dankbaarheid. “We hebben dit echt als broeders in het priesterschap mogen beleven,” schrijven zij op de dag van terugkomst in Oosterhout. “Zoals we begonnen, zo zijn we ook geëindigd met een eucharistieviering uit grote dankbaarheid en een kaarsje bij Maria.” Binnenkort zullen zij op verschillende plaatsen in het bisdom bijeenkomsten houden waar zij uitgebreid verslag zullen doen.

Foto’s: pastoor Jochem van Velthoven