Jan Schuurmans ontvangt hoge pauselijke onderscheiding

2 juni 2023

Vanwege zijn bijzondere verdiensten voor de kerkmuziek, is Jan Schuurmans opgenomen in de Orde van Sint Silvester. Tijdens de Pinksterviering op zondag 28 mei, reikte bisschop Liesen deze hoge pauselijke onderscheiding aan hem uit. Jan Schuurmans is dit jaar 50 jaar kerkmusicus, waarvan 22 jaar dirigent van de cantorij van de Sint Antoniuskathedraal. Voor bisschop Liesen was het de eerste viering sinds lange tijd waarin hij in de kathedraal hoofdcelebrant was.

“Het heeft de heilige Vader behaagd jou een onderscheiding toe te kennen.” zo introduceerde bisschop Liesen de uitreiking. “Een Silvester komt nauwelijks voor. Maar het is zo fijn dat hij vandaag voorkomt en aan jou op Pinksteren wordt uitgereikt. Een kerk zonder muziek is net zoiets als een kerk zonder de Heilige Geest. Al die jaren heb je er geweldig aan bijgedragen dat de muziek de harten van de mensen geraakt heeft. Daar zijn we je ontzettend dankbaar voor.”

“Jan stond aan de wieg van de cantorij en is nog steeds de drijvende kracht.” vertelt een van de koorleden aan het einde van de viering. De cantorij is hem dankbaar voor zijn deskundige muzikale inbreng en prettige wijze van leiding geven. “Mede door Jan zijn we een hechte club geworden.”

Pinksteren
Na een periode van ziekte pakt bisschop Liesen zijn werkzaamheden geleidelijk aan weer op. In zijn homilie blikt hij kort terug. “Op het feest van Pinksteren horen we ieder jaar hoe de apostelen bang waren en achter gesloten deuren zaten. Het feit dat ik hier met u de eucharistie mag vieren, laat mij dit zinnetje beter verstaan. Bijna negen maanden heb ik achter de deuren van een verzorgingshuis gewoond. Maar ik heb opnieuw ervaren dat de liefde van Christus sterker is dan alles. Ook sterker dan de dood. Het is een vreugde om dit met Pinksteren met u te kunnen vieren.”

De bisschop legt uit wat er gebeurt als Jezus de leerlingen de Heilige Geest geeft en hoe Jezus Gods kracht doorgeeft in tal van situaties. Jezus zegt er altijd bij waar zijn kracht vandaan komt, namelijk van zijn Vader. “Bij kracht denken we misschien aan iets, maar het gaat om Iemand: de Heilige Geest. Het is duidelijk dat God gemeenschap is, waaraan mensen welkom zijn om deel te hebben.”

Gemeenschap
“Pinksteren is geboorte van de gemeenschap van de Kerk. Onze Kerk heeft een missie, een zending, net zoals Jezus die kreeg van zijn Vader. Wij zijn er niet om vast te houden wat we hebben, maar om uit te delen wat we hebben ontvangen. De vreugde die van God komt, wordt de onze, en wel om door te geven. Onze Kerk heeft haar oorsprong bij God zelf. De leerlingen krijgen deel aan die missie van Jezus.” Maar hoe maak je een echte gemeenschap? “Niet met slimme algoritmes”, stelt de bisschop. Maar door iets van jezelf op te geven. ‘Ik’ kan niet gewoon ‘ik’ blijven. Alleen als je je ego loslaat ontstaat er ruimte voor ‘wij’.

De viering werd gelivestreamd via Kerkdienstgemist.nl en is met toestemming van Parochie Breda Centrum overgenomen op het YouTubekanaal van het bisdom Breda. Door middel van onderstaande links kunt u meteen verschillende onderdelen terugkijken.

Foto’s: Ramon Mangold