Bisdom Breda start Missionair Beraad

3 september 2024

Met ingang van 1 september 2024 wordt in het bisdom Breda een begin gemaakt met een nieuwe overlegstructuur: het Missionair Beraad. Deze vorm van overleg is beleidsvoorbereidend en gericht op de ontwikkeling van missionaire parochies. Dit maakt bisschop Liesen bekend in een rondgezonden brief in het bisdom Breda.

Missionaire parochies

In deze brief schetst de bisschop de ontwikkelingen op het gebied van de Missionaire Parochie en hoe het bisdom momenteel met vijf pastorale zones werkt. Het Missionair Beraad is een nieuw beraad rondom de bisschop, waarin de vicaris-generaal, de vicarissen, de econoom en de gedelegeerden van de vijf pastorale zones met hun tweede man/vrouw zitting hebben. Daarmee kunnen geluiden uit de parochies beter doorklinken.

Samenkomst

Het is de bedoeling dat het Missionaire Beraad tweewekelijks samenkomt. Onderwerpen van gesprek zijn onder andere de doorwerking van de visietekst van de bisschop, vorming en begeleiding van pastorale teams, de functie en de vorming van de catechist in de Missionaire Parochie, leiderschap en de plaatsen waar Eucharistie gevierd wordt. Het Missionair Beraad vormt een huiskerk en komt niet alleen samen om over beleid te spreken, maar ook om samen te bidden, samen een eenvoudige maaltijd te gebruiken en tijd te nemen voor ontmoeting.

Dagelijks Bestuur

Met de oprichting van het Missionair Beraad zal tegelijkertijd het bisdombestuur vereenvoudigd worden. Per 1 september 2024 is er een Dagelijks Bestuur. In dit wekelijkse overleg worden de (formeel canonieke) besluiten genomen door de bisschop, de vicaris-generaal en de econoom.

Met deze scheiding van enerzijds visie- en beleidsvoorbereiding in het Missionair Beraad en anderzijds besluitvorming en -uitvoering in het Dagelijks Bestuur, voorziet bisschop Liesen dat er meer aandacht voor de inhoud van het beleid zal zijn. Het beleid wordt zo door een bredere groep voorbereid, en juist ook door mensen in het veld, die veel directer ervaren en kunnen teruggeven welke impact nieuw beleid heeft.