Bisdom Breda start met catechistenopleiding

3 september 2024

Het bisdom Breda start met een vierjarige catechistenopleiding. Negen kandidaten beginnen vanaf 13 september met een pilotjaar. Vanaf 2025 wordt de catechistenopleiding opengesteld voor iedereen die interesse heeft.

De catechist is een nieuwe functie en vormt een belangrijke spil in de ontwikkeling van missionaire parochies. Zo draagt de catechist in de kracht van de Heilige Geest bij aan een gebedscultuur. Ook geeft hij of zij prioriteit aan evangelisatie en is de catechist gericht op het tot bloei komen van de talenten van gelovigen. Op deze manier speelt de catechist een essentiële rol in situaties waar het kerkelijk leven nieuwe uitdagingen kent, zoals na herbestemming van kerkgebouwen of voor de gemeenschapsopbouw bij bepaalde doelgroepen.

‘Oud dienstwerk’

Op 10 mei 2021 stelde paus Franciscus het dienstwerk van de catechist in voor de gehele Kerk. Dit deed hij middels zijn apostolische brief Antiquum ministerium. De titel van de brief geeft al aan dat het in feite om een oud dienstwerk in de Kerk gaat, dat in Europa echter onbekend is geworden. In Aziatische en Afrikaanse landen is de catechist daarentegen een bekend figuur. Over de catechist zegt de paus: “Het is in feite een duurzame vorm van dienstverlening aan de plaatselijke kerk in overeenstemming met de pastorale behoeften die zijn vastgesteld door de plaatselijke ordinaris, maar wordt uitgevoerd als een werk van leken.” (AM 8).

Volgens de paus is de catechist daarbij geroepen om samen te werken met de gewijde ambtsdragers in de verschillende vormen van apostolaat. De catechist voert zijn of haar taak daarbij uit met zending van de bisschop in samenwerking met de pastoors en hun pastorale teams. De catechist is geen plaatsvervanger van de priester of de diaken of de pastoraal werk(st)er. Als lekengelovige beleeft de catechist zijn of haar doopsel in vruchtbare samenwerking en gedeelde verantwoordelijkheid met de gewijde bedienaren, zodat pastorale zorg iedereen kan bereiken.

De catechist in de Missionaire Parochie van het Bisdom Breda

In het bisdom Breda heeft bisschop Liesen ingezet op de ontwikkeling van de Missionaire Parochie. Hier ligt dan ook de pastorale behoefte. De klassieke geloofsoverdracht is vruchtbaar in de context van een christelijke samenleving. In de huidige post-christelijke samenleving echter kennen veel mensen Jezus Christus niet of niet meer. Daarom ligt de prioriteit nu bij de eerste verkondiging die mensen bekend maakt met Jezus en de liefde van God.

Vorming en aanstelling

De catechist doorloopt een vormings- en studietraject van vier jaar. Het eerste jaar is een onderscheidingsjaar. Het tweede en derde jaar zijn vormings- en studiejaren. Het vierde jaar is een praktijkjaar. De vorming en studie vindt plaats onder de verantwoordelijkheid van de bisschop van Breda.

De catechist die het vormings- en opleidingstraject voldoende heeft doorlopen, komt in aanmerking voor de aanstelling tot catechist. Deze aanstelling vindt plaats in een officiële viering. Na de aanstelling krijgt de catechist een zending van de bisschop. De inhoud van de zending wordt duidelijk gedefinieerd en is in eerste instantie voor drie jaar. Na drie jaar krijgt de catechist – indien wenselijk en mogelijk – een vaste aanstelling bij het bisdom met een benoeming voor een bepaalde pastorale zone of een parochie. De catechist kan bezoldigd en onbezoldigd werken. Daarover wordt met iedere catechist afzonderlijk afspraken gemaakt.